Pedagoogilised lähenemised
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla. 
Et laps saaks elus hakkama
Mida vajab laps, et oma eluga hästi hakkama saada? Kuidas saame vanemana oma last toetada? Krista Kivisalu on teinud intervjuu Norra pedagoogi ja lastevanemate kooli eestvedaja Godi Kelleriga. Siit on nii mõndagi kõrva taha panna. 
Kuidas suhtuda nutuhoogudesse lasteaiaga kohanemise perioodil
Lasteaiaga kohanemise perioodil kaasnevad nutuhood on mõistetavad. Vanemate jaoks võib see aeg olla emotsionaalselt üsna kurnav. Nutu põhjustest arusaamine aitab mõista lapse vajadusi ja emotsioone. 
Kuidas innustada lapsi lugema ja kirjutama
Kui lapsed hakkavad lugema ja kirjutama, avaneb nende ees täiesti uus maailm. Informatsiooni allikaid on järsku palju rohkem - poes olevad sildid, ajalehtede pealkirjad, teeviidad jne. Selleks, et innustada lapsi lugema, ei pea alati lähenema väga "teaduslikult". On palju mängulisi võimalusi motiveerimaks lapsi rohkem lugema ja kirjutama.
Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.
Kuidas arendada lastes rahumeelsust
Lapsed vajavad rahulikkust. See loob neile teatud turvalisuse. Rahu ja enese tujude kontrollimine on tähtsad väärtused, mis johtuvad suures osas armastusest ja kodusest atmosfäärist.
Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
Lapsevanema jaoks oleks kahtlemata mugav, kui laps alati temaga nõustuks ja talle kuuletuks. See annab emale-isale hea tunde, et neil on õigus ning et ollakse lapsevanematena õnnestunud. Tegelikult on lapse isiksuse ja mina-arengule pikemas perspektiivis märksa kasulikum, kui ta ei ole alati vanematega nõus, vaid kui ta neile vastu vaidleb.
Pirtsaka sööja kavalusega ületrumpamine
Suurem osa väikelapsi on valivad sööjad vähemalt osa ajast, mõned on seda aga alati. Võimatu on ehk muuta valivat kaheaastatst täielikuks gurmaaniks, kuid olukorda saab kindlasti mõnevõrra parandada.
Mida teha, kui laps vingub?
Lapse vingumine on vanema jaoks äärmiselt kurnav. Vingumine on tavaliselt kõige hullem kolmanda ja kuuenda eluaasta vahel, aga paljud lapsed jätkavad kauem. 
Mida teha, kui laps kardab pimedust?
Paljud lapsed kardavad pimedust, mis väljendub näiteks õhtuti enne uinumist. Et last mõista ja aidata, on Perekeskuse Sina ja Mina koolitaja Õnne Aas-Udam kokku pannud head soovitused.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine? 
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.

Terane laps

neljapäev, 3. aprill 2014
Raamatus keskendub autor Sally Ward sellele, kuidas lihtsate vahenditega oma lapse arengupotentsiaali täielikult ära kasutada. Parim kingitus, mida võid oma lapsele tema elu alguses teha on aidata tal omandada hea suhtlemisoskus. See raamat näitab, kuidas lapse keelelist arengut soodustada ning varustada ta võimalikult heade kommunikatsioonioskustega.

Arengukava järgimise esimene tähtis tingimus on varuda endale iga päev pool tundi, mille vältel olete lapsega kahekesi ja saate end täielikult teineteisele pühendada. Selle võimaluse loomine on oma lapsele parim kingitus. See on imikutele ja väikelastele äärmiselt kasulik, ehkki eri earühmades erineval viisil.

Teine tähtis tingimus, mis kehtib kogu arengukava kohta on veeta see väärtuslik pooltund vaikses ümbruses, kus on võimalikult vähe segavaid tegureid. See tähendab aega ilma televisiooni, videote, raadio ja muusikata. Oluline on ka see, et sel ajal ei liiguks ruumis teisi inimesi.

0-3 kuud

Räägi lapsega nii palju kui võimalik. Vaiksel neljasilmaajal räägi lapsega erilisel viisil. Kasuta lühikesi ja lihtsaid meloodilisi lauseid. Sa võid öelda näiteks: kas tuled mulle sülle? Või „Nüüd sa oled minu süles“. Kasuta veidi kõrgemat hääletooni kui täiskasvanutega rääkides. Räägi aeglaselt ja tee iga lause järel paus. Kasuta palju kordusi, näiteks: „Need on sinu näpud. Üks näpp, teine näpp, kolmas näpp jne või „Mõmmi silmad, mõmmi nina, mõmmi suu...“.
Hoia oma nägu lapse näo lähedal ja puuduta teda sageli. Kasuta julgesti neid võluvaid mõttetusi, mis sulle sel ajal iseenesest keelele tulevad, näiteks: “Kes see tore poiss on? Jaa, see oled sina. Saina oled see tore poiss“.

3-6 kuud

Lapse tähelepanu on ikka veel väga ebapüsiv ja seda on äärmiselt kerge häirida. Seepärast on väga tähtis, et lapse ümber oleks palju huvitavaid esemeid, mida küünitada ja vaadata ning mida saaks talle kätte anda, kui ta soovib nendega mängida. Ära püüa kunagi hoida lapse tähelepanu mingil objektil või tegevusel kauem, kui ta seda soovib. Miski ei kahjusta tähelepanu arengut rohkem kui see!

Kuidas lapsega rääkida – korda ja matki lapse häälitsusi, kasuta lühikesi lihtsaid lauseid, räägi aeglaselt ja meloodiliselt, kasuta palju korduvaid tegevusi.

6-9 kuud

Nüüd on väga tähtis leida oma päevakavas pool tundi, mil saaksite lapsega pühenduda vaid teineteisele ning mis võimaldaks lapsel teha väikesi aga olulisi edusamme suhtlemises. Laps suudab keskenduda soovitud helidele ja oma tähelepanukest juba veidi kauem säilitada, mis võimaldab tak avastada üha uusi seoseid helide ja nende allikate vahel. See on talle jõukohane vaid sellises keskkonnas, kus pole taustamüra.

Kuidas lapsega rääkida – mängi lapsega kordustega laulumänge, kasuta palju salme (mis on lühikesed), matki lapse häälitsusi, ütle välja, mida laps öelda tahab, jätka jooksvaid sündmusi saatvate mänguliste helide tekitamist (mull-mull-mull, põrr-põrr-põrr jne, kuid ära püüa kunagi panna last häälikuid või sõnu järele ütlema), kasuta lühikesi lihtsaid lauseid (ja jäta nende vahele paus), kasuta palju nimesid (hüüa pereliikmeid ja lapse lemmiklelusid nimepidi), jälgi lapse tähelepanukeset (keskendu lapse tähelepanu köitnud esemele).

9-12 kuud

Mängud peavad ikka toimuma võimalikult vaikses ümbruses. See on väga tähtis. Et laps saaks märgata, millistest häälikutest sõnad koosnevad, peab ta neid kuulma väga selgelt. Räägi lapsega võimalikult palju. Jätka suhtlusmängude mängimist. Ühised mängud aitavad lapsel seostada sõnu nende tähendustega; jätka lapse häälitsuste matkimist („vestle“ lapsega häälitsuste abil), jätka mänguliste helide tekitamist (mängulised häälitsused teevad kuulamise lõbusaks), jälgi lapse tähelepanukeset (jälgi, mis last huvitab).

Aita lapsel kuulamisest lõbu tunda – anna mänguajal lapsele rohkelt sõnumeid, mis kinnitavad, et kuulata on kerge ja lõbus. Hoolitse selle eest, et lapsel oleks palju helisid tekitavaid mänguasju ning näita aeg-ajalt, kuidas nendega häält teha. Anna talle aega helisid kuulata ning ära temaga samal ajal räägi.

Kuidas lapsega rääkida – kasuta lihtsaid lühikesi lauseid, mitte üksikuid sõnu, tee lausete vahel paus, et lapsel jääks aega tajuda iga lauset eraldi, kasuta palju žeste (osuta esemetele, mida me nimetame ning nimetage esemeid, millele osutab laps). Ära kasuta küsimusi, et last rääkima panna!

12-14 kuud

Kuidas lapsega rääkida – jälgi lapse tähelepanukeset (küsimused ja katsed last suunata segavad tal kuulata), aita lapsel kuulamisest rõõmu tunda (kasuta iga võimalust, et lapsele näidata, kust hääled tulevad, näiteks heliseva raamatu abil), aita lapsel sõnade tähendusest aru saada, kasuta lihtsaid lühikesi lauseid (grammatiliselt õiged), räägi lapsega veidi aeglasemalt, valjemalt ja ilmekamalt kui täiskasvanutega, kasuta rohkelt kordusi, matki lapse häälitsusi, saada sündmusi endiselt mänguliste häälitsustega, reageeri sellele, mida laps sulle öelda tahab, näita talle, mida sa ütled.

Mis sellel perioodil ei sobi – kasuta jaatavaid, mitte eitavaid keelendeid; ära kunagi räägi talle sellest, mida või kuidas ta ütles; ära esita lapsele kontrollivaid küsimusi.

16-20 kuud

Kuidas lapsega rääkida – arvesta lapse tähelepanu tasemega, ära suru lapsele oma valikuid peale, järgi lapse tähelepanukeset. Jälgi lapse nägu, püüa ära arvata, mida ta mõtleb ja kommenteeri seda. Väldi küsimusi ja suunamist, aita lapsel veenduda, et kuulata on tore. Kasuta endiselt mängulisi helisid (häälitsustest „sull-sull“, „põrr-põrr“ ja „muu“ saab palju õppida. Räägi aeglaselt, valjult ja meloodiliselt, kasuta rohkelt kordusi, kasuta, rohkelt nimetusi, korda lapse poolt öeldut, korda seda, mida laps tahti sulle öelda; näitlikusta seda, mida sa lapsele ütled; väldi endiselt eitavaid ütlusi, ära esita küsimusi.

20-24 kuud

Kuidas lapsega rääkida – arvesta lapse tähelepanukeskmega, tee kuulamine lapsele lõbusaks, mänguajal kasuta endiselt lühikesi lauseid; laienda lapse ütlusi; näita lapsele, mida sa mõtled; saada sündmusi endiselt mänguliste helidega; kasuta endiselt palju kordusi; korda seda, mida laps öelda tahtis

Mis sellel perioodil ei sobi – ära palu kunagi lapsel sõnu või häälikuid järele öelda ning veendu, et seda ei tee ka keegi teine. Üks olulisemaid põhimõtteid on jälgida iseenda keelekasutust ning loota, et laps jälgib oma keelekasutust ise. Kui laps hääldab mõnda sõna valesti, kasutab valet lauseehitust või jätab häälikuid ja silpe vahele, tähendab see vaid, et tal on vaja vastavaid sõnu ja lauseid kuulda veel palju-palju kordi.

2-2,5 aastat

Kuidas lapsega rääkida – järgi endiselt lapse tähelepanukeset; aita lapsel oma mängu täiustada; hoolitse selle eest, et kuulamine oleks lõbus; korda seda, mida laps öelda tahtis; mänguajal kasuta lühikesi lauseid; kasuta endiselt rohkelt kordusi; laienda lapse öeldut

Lapsele ei tohi kunagi anda edasi sõnumit, et meile ei meeldi, kuidas ta räägib.

2,5-3 aastat

Kuidas lapsega rääkida – järgi endiselt lapse tähelepanukeset; aita lapsel oma mängu edasi arendada; korda lapsele seda, mida ta sulle öelda tahtis; laienda lapse öeldut; ära tee mänguajast õppetundi. Küsi vaid siis, kui vastus sind tõesti huvitab.

3-4 aastat

Järgi lapse tähelepanukeset; aita lapsel oma mängu edasi arendada, imetle lapse edusamme. Mängus usalda juhtiv roll alati lapsele. Tee kuulamine lapse jaoks lõbusaks; lause pikkus (räägi nii, kuidas soovid. Lause pikkust ei ole vaja enam reguleerida). Laienda endiselt lapse ütlusi.

Endiselt on väga tähtis mitte kunagi parandada lapse kõnet. Kui ta ütleb sõnu või lauseid segaselt, anna talle võimalus neid sinu suust selgelt kuulda.

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Sinu tark laps
Jesper Juuli raamat annab lapsevanematele võimaluse leida vastused paljudele küsimustele. Piiride panemine, vastutuse võtmine, otsuste tegemine, lapse enesehinnang ja eneseaustus ning teised olulised teemad leiavad selles raamatus põhjaliku ja kaasaegse käsitluse.
Tark lapsevanem
Thomas Gordoni lastevanematele mõeldud programm õpetab, kuidas lastega tulemuslikumalt suhelda ning pakub juhiseid, kuidas lahendada igapäevaseid tülisid. Raamatu keskmes on kolm mõistet - aktiivne kuulamine, mina-sõnumid ja kaotajateta konflikti lahendamise meetod. Kui kaasata lapsed juba varakult probleemide lahendamisse, kasvavad neist vastutustundlikud ja teistega arvestavad inimesed.
Arukas armastus. Kuidas aidata oma lapsel õnnelikuks kasvada?
Raamatu autorite Martha ja William Piper arvates võib laps kasvada seesmiselt õnnelikuks inimeseks, kui lapsevanem on pühendunud, toetav ja armastav. Ei pea olema täiuslik lapsevanem. Karmi distsipliini ja kõikelubatavuse kõrval on ka kolmas valik, arukas armastus.
Kuidas takistada viiruste levikut kodus?
Pereliikme haigestumine on niigi halb uudis, kuid viiruse võimalik levimine teiste pereliikmete seas on veelgi halvem. Selleks, et haigus ei leviks edasi on üheks tõhusamaks viisiks ruumis olevate bakterite hävitamine. Aroomiteraapias kasutatakse selleks eeterlikke õlisid. Tubade desinfitseerimiseks eeterlike õlidega võiks kodus olla difuuser või aroomilamp, milles lahjendatakse eeterlik õli baasõliga.  
Kuidas valida lapsele riideid ja jalanõusid, mis sisaldavad vähem ohtlikke kemikaale?
Lasteriiete ja -jalanõude valik poodides on väga suur. Samuti erinevad kasutatavad materjalid seinast seina. Kuidas aga leida oma lapsele võimalikult puhtast materjalist toodetud rõivad ja jalanõud? Selleks on mõned märksõnad, mida tasub jälgida.