Pedagoogilised lähenemised
Kuidas saada laps õhtul magama stressivabalt?
Vanemate igaõhtune väljakutse on sageli laste õigeks ajaks ning stressivabalt magama saamine. Seda enam, et hommikuti peab ärkama reeglina varakult (lasteaeda või kooli minek) ning uniste lastega kodust väljumine nõuab suuremat pingutust. Siit mõned mõtted, mida soovitab proovida raamatu "Nututa kasvatus" autor Elizabeth Pantley.
Mida teha, kui laps segab jutule vahele?
Lapsed segavad teie jutule vahele sellepärast, et kui nad seda teevad, siis te vastate neile. Nad on selgeks saanud, et te olete alati valmis neile vastamiseks oma tegevuse katkestama.
Kuidas reageerida õigesti imiku nutule?
Imikud nutavad ja vahest päris palju. Väikse beebi nutt on paljudele lastevanematele suur katsumus ja frustratsiooni allikas. Raamatu "Nutt ja jonnihood" autor Aletha J. Solteril on sel teemal kindel seisukoht ning tema hinnangul ei tohiks kunagi jätta väikest beebit üksinda nutma.
6 põhjust, miks laps sind ei kuula
Lapsevanemad soovivad, et lapsed neid kuulaksid. Paraku väljendavad nad end selliselt, et laps ei olegi võimeline oma vanemat kuulama. 
Kui laps räägib vanemale vastu
Lapsed räägivad vahest vanematega halvasti. Nad on ninakad, kasutavad sobimatut kõnepruuki või lihtsalt räägivad vastu, selle asemel, et teha koostööd. Sellise kõneviisiga annab laps vanemale olulise sõnumi.
Montessori esimesel eluaastal: üldised põhimõtted
Montessori pedagoogika on paljude lapsevanemate seas huvipakkuv, kuna selle eesmärgid on selged ja loomulikud. Avaldame siinkohal lambrine blogis välja toodud üldised Montessori põhimõtted esimesel eluaastal.
Miks on oluline lapsega mängida?
Mäng ja mängimine on lapse loomulik tegevus, mida laps suudab ilma täiskasvanu abita teha – nii arvavad ilmselt paljud vanemad. Vanemad märkavad küll mängu kasulikkust, kuid ei näe vajadust selles ise osaleda. Tarkvanem.ee lehel on sel teemal avaldatud väga asjalik kirjutis.
Väikelaps ja reeglite täitmine
Kui mudilastele on seatud terve hulk reeglid, pole neil sageli aimugi, miks need reeglid on olemas ja sellepärast on nende täitmine ka palju raskem.
Miks vajavad lapsed rutiini?
Lapsele on vaja, et ta teaks ette, mis teda päeva jooksul ees ootab. See omakorda eeldab teatavat rutiini. Rutiin tekib tänu korduvatele tegevustele, mis loovad lapse jaoks etteaimatavust ja stabiilsust. Stabiilsus on aga turvatunde üks oluline alustala.
Isiksusehäired ja nõrk minatunnetus saavad alguse beebieast
Kuigi keegi ei suuda oma esimesi elukogemusi otseselt mäletada, peitub meie isiksusehäirete ja nõrga minatunnetuse algus just selles unustatud ajas. Psühhoanalüütik Donald Winnicott on väitnud, et see tuleneb meile esimestel elukuudel osaks saanud hoolitsusest. 
Mis peitub väikelapse jonnihoogude taga?
Osad arvavad, et jonniv laps on kasvatamatu ning vajab rangemat lähenemist. Teised aga peavad jonni põhjuseks liigset distsipliini ning rangust. Tõde on ilmselt kuskil vahepeal, sest sel teemal ei ole must-valgeid vastuseid. Kuid kindlasti on jonnihood kasvuperioodil ka täiesti normaalne osa väikelapse arengust. Miks aga siiski võib jonnihoogusid põhjustada?
9 põhjust, miks karistamine on halb
Kui karistused kasvataksid, ei sooritaks inimkond enam ammu kuritegusid. Karistuse illusoorne mõju võib tuleneda tõsiasjast, et sellel on lühiajaline, kuigi mitte kasvatuslik toime. Karistus pakub kergendust karistajale, kes tunneb, et saavutab jälle kontrolli olukorra üle. 
Kuidas aidata last toime tulla lasteaia-ja koolipingetega?
Kas sinu laps puhkeb tihti peale kooli- või lasteaiapäeva nutma, raevutseb või ütleb halvasti? Siin on mõned mõtted, kuidas lapsevanem saab toetada last igapäeva pingetega toimetulekul.
13 nõuannet häbeliku lapse toetamiseks
„Häbelikkus“ võib takistada lastel suhtlusoskuste omandamist, mis aitavad neil olla osa grupist ja see võib mõjutada nende kooliedukust, kuna neis tekitab küsimuste küsimine ärevust. Mis veel hullem, mõned lapsed kujundavad seetõttu välja isolatsiooni mustrid, mis takistab neil teistega tutvumast, sõprust loomast ja lihtsalt teiste inimestega suhestumast. 
Laps ei tule, kui teda kutsutakse
Laps on õppinud täpselt seda, mida te olete talle õpetanud - et ta ei pea teie kutseid kuulda võtma. Ta teab, et kui te tõesti teda vajate, siis te tulete ja toote ta ära. Selleks, et saada lapsega taas hea kontakt, on mõned nipid.
Õppimine ilma pisarateta
Vanematelt eeldatakse, et nad jälgiksid, kas kodused tööd on tehtud ja lapsed, kes pole neid ära teinud, saavad karistada. Paljudel vanematel on probleeme, et motiveerida lapsi koduseid töid tegema ja see pole sugugi üllatav, sest lastel on raske mõista selle sageli üsna ebameeldiva töö väärtust.
4 põhjust, miks tasub olla mänguline lapsevanem
Mängi lapsega iga päev vähemalt 15 minutit nii, et sa oled ka mõtetega kohal (lego kokkupanemine nii, et samal ajal räägid telefoniga, ei lähe seega arvesse) ja su laps ei pea hakkama halva käitumisega su tähelepanu püüdma.
Kui lapsel on raskusi magama jäämisega
Kuni 70%-l alla 6-aastastest lastest esineb uneprobleeme. Magamiseteema on keeruline ja unetusel on palju erinevaid põhjuseid. Nendega on raske tegeleda, sest kui lapsed ei maga, ei maga ka vanemad. Unel on kõiges oma osa - venitamises, jonnituurides, hüperaktiivsuses, tervises ja isegi õppimises.
Kuidas lõpetada tagajärgedega karistamine - 12 suurepärast alternatiivi
Kas te mõtlete, kuidas kutsuda laps korrale ilma, et peaks ähvardama tagajärgedega? Kui laps järgmisel korral keeldub teie juhiseid kuulamast ning te tabate ennast teda ähvardamas, katsetage hoopis alljärgnevaid võimalusi.
Aita lapsel üle saada tüütust harjumusest
Vahest on lastel mingid harjumused, mis on äärmiselt tüütud või ebaesteetilised (küünte närimine, nina nokkimine, asjade suhutoppimine jne). Lapsevanema pidev näägutamine ei aita seda probleemi kuidagi lahendada, selle asemel on muid võimalusi.

Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule

teisipäev, 27. juuni 2017
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.

Ega te ei arva ometi tõsiselt, et ta istub maha ja mõtleb, kuidas parem laps olla? Nii nagu kõik inimolendid, tunneb ta häbi ja viha ja leiab endale õigustuse. Lapse saatmine teise tuppa ei taga tegelikult paremat käitumist. Põhjused on siin:
  1. Lapsed vajavad meie abi, et õppida ennast maha rahustama. Tõsi, kui laps oma tuppa saata, rahuneb ta lõpuks maha, aga mida ta selles keerulises tundekeerises niimoodi õpib?
  2. Ta tunneb ennast halvasti, kui ta minema saadetakse. Iga laps on valmis teile kinnitama, et see on karistus, täpselt samasugune nagu see, kui teid ennast omal ajal nurka pandi. Nii nagu teistegi karistuste puhul, paneb ka see lapse tundma, et ta on paha, mis tähendab, et ta käitubki suurema (mitte väiksema) tõenäosusega hiljem taas halvasti.
  3. See tekitab võimuvõitlust, sest tekitab olukorra, kus teie ja teie autoriteet on lapsega vastakuti seatud. Lastele ei meeldi, kui nad minema saadetakse või nurka pannakse. Seega te kas ähvardate neid või veate nad väega ära. Selge see, et selle vägikaikaveo võidab lapsevanem, kuni ta on lapsest suurem, kuid lapse ja vanema vahelises võitluses võitjaid.
  4. Vallandades lapses mahajätmise hirmu, murrate tema usalduse enda vastu. Lapse saatmine teise tuppa on sümboolne tõrjumine. Sellega kaasneva kuulekuse põhjuseks on tegelikult lapses vallandunud paanika, et ta jäetakse muidu üksi.
  5. Kuna te peate südame kõvaks tegema, kui te lapse teise tuppa saadate, siis õõnestab see teie empaatiat lapse vastu. Kuid teie empaatia on ju teie ja lapse vahelise suhte alustala ning kõige olulisem faktor, mis määrab ära selle, kas laps käitub üldse nii nagu te soovite.
Mis siis imestada, et vanemad, kes kasutavad seda meetodit, leiavad peagi ennast tsüklis, kus üks lapse halb käitumine järgneb teisele. Kui te kasutate lapse jonni käsitlemiseks seda võtet, siis tuleks teha vastupidi ja olla hoopis koos. Nii näeme lapse "halvas" käitumises tema appikarjet. Me loome lapsega uuesti sideme ja aitame tal sellist käitumist põhjustanud emotsiooni lahendada või vajadust täita.

Kuidas seda teha?
Kui näete, et laps on juba ohtlikult üles kruvitud ja kaotab kohe tasakaalu, tehke ettepanek koos olla või midagi koos teha. Haarake oma pahur sõjaks laps sülle ja otsige mõni vaikne nurk. Hoidke teda süles. Muutke see mänguks ja üritage laps naerma saada. Aga kui laps käitub endiselt teda painavate õnnetute tunnete ajel, siis tunnistage, et parim, mis te saate talle pakkuda, on võimalus nutta ja neist tunnetest vabaneda. Seadke piirid võimalikult osavõtlikult: "Kullake, ma ei lase sul tassi maha visata." Kui laps hakkab nutma, tervitage ta pisaraid ja olge tema juures. Pärast nutmist on ta hoopis teine laps.

Teie tähelepanu ei tähenda justkui hüvitist "halva käitumise" eest. Lastel on vaja päeva üle elamiseks meiega kontaktis olla, et side säiliks, eriti just raskel ajal. Kui märkate lapse käitumise põhjal, et ta vajab emotsionaalseks tankimiseks taas sidet või ühendust, siis miks talle seda mitte pakkuda? Kui ta nõuab aga mingit erikohtlemist või tahab midagi ohtlikku teha, tuleb muidugi selged piirid kehtestada. Lapse vale käitumist ei saa "hüvitada" nii, et annate talle midagi sellist, mis on juba ära keelatud. Kuid teie tähelepanu pole hüvitis - see on päästenöör.

Kui lapse käitumine on kohatu, tuleb sellest pärast lapse maha rahunemist rääkida. Tähele tuleks panna seda, et te ei noomiks, vaid arutaksite alternatiivset käitumist, milles te annate ise eeskuju.

Aga mis siis, kui te saadate lapse teise tuppa selleks et te ise rohkem endast välja ei läheks ning last ei lööks? Kui "katus" hakkab sõitma, on üksteisest eemaldumine suurepärane enese reguleerimise tehnika, mis annab lapsele eeskuju, kui ta õpib ennast juhtima. Kuid last pole vaja kuskile saata - see tekitab temas tunde, et ta on "paha". Tehke parem ise paus.

Loe edasi raamatust: "Rahumeelne lapsevanem, rõõmsad lapsed" (Laura Markham)



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Peresuhete mõju lapse arengule
Perekond kui kasvukeskkond toimib suhete kaudu. Peresüsteemi sisene tasakaal tuleneb vastastikustest suhetest. Ühelt poolt avaldavad lapsele mõju tema enda suhted teiste pereliikmetega, teiselt poolt mõjutavad teda ka teiste pereliikmete omavahelised suhted. 
D-vitamiini imendumist raskendavad nii maksaprobleemid kui liigne rasvkude
Ei ole just palju inimesi, kes poleks kuulnud D-vitamiinist ja selle tähtsusest organismile. D-vitamiini ei käsitleta enam ammu pelgalt toitainena, mis aitab tagada tugevaid luid. Laialt on tuntuks saanud ka selle rasvlahustuva vitamiini immuunsüsteemi moduleeriv toime, mis pakub kaitset nii viiruste, bakterite kui vähkkasvajate vastu.
Mida võiks teada supertoitude ehk superfoodide kohta?
Supertoidud on maailma toitaineterikkaimad toiduained ning nende omadused tulevad paremini esile, kui neid tarvitatakse algupärasel ja töötlemata kujul.
ASJAD OLEMAS! Sügava ja raske vaimupuudega laste kool vajab hädasti vooditarbeid
Salu kool on saanud nüüdseks kõik vajaliku kokku ja rohkem ei ole neil võimalik asju vastu võtta. Suured tänud!
JUST T teede maitseomadused on saanud rahvusvahelises teekaubanduses suunanäitajaks
JUST T on uue generatsiooni teejoojate bränd. Tänane päev väärtustab tervislikke eluviise, mugavust, naturaalseid maitseid. Ühest küljest on teel aastasadadepikkune ajalugu, kuid teisest küljest on see moekas elustiilijook.​ Tänu moodsa aroomitehnoloogia kasutamisele on JUST T teede maitseomadused saanud rahvusvahelises teekaubanduses suunanäitajaks.