Pedagoogilised lähenemised
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.
Lapse esimesed eluaastad ja lahusolek vanematest
Arengupsühholoogid on üksmeelel selles osas, et kolm esimest eluaastat määravad suuresti edaspidise elukaare kulgu. Esimeste eluaastate jooksul toimub tormiline areng kõikides psüühilise ning füüsilise arengu valdkondades. See areng on kiirem, kui mis tahes hilisemates etappides kogu elu jooksul. 
Kuidas kasvatada last, kes teistega arvestab?
Lapsevanematena saame palju ära teha, et meie lapsed peaksid nii meist kui ka teistest inimestest lugu ja oleksid teistega arvestavad. Nõuanded on lihtsad, kuid eeldavad, et me kõigepealt ise endale otsa vaatame ja mõtleme, kuidas me käitume. Lapsed õpivad meie tegudest, mitte meie sõnadest.
Stressi talumine täiskasvanueas on seotud varajase lapsepõlvega
Tänapäeval peetakse head stressitaluvust ning somaatilistest probleemidest pääsemist mingiks eriliseks trumbiks, lausa elementaarseks toimetulekunõudeks. Madal stressitase ning hea pingetaluvus on kujunenud edukuse eelduseks ja ei ole mingeid märke nagu võiks nende tähtsus tulevikus väheneda.
Väikelapse kõne areng ja selle toetamine
Väikelapse kõne areng algab juba varakult, enne kui seda ise tajume. See läbib mitmeid etappe ning esimeste eluaastate jooksul kujuneb välja kõnelemisoskus. Sorava ja selge kõneni jõudmisel võib osadel lastel tekkida ka takistusi, kuid õigel ajal abi otsides ja teda õigesti toetades, saadakse probleemidest üle.
Ähvardamine suurendab lapse agressiivsust
Lapsevanemad kasutavad tihti ähvardust: "Tee seda või muidu...!" püüdena lapse soovimatut käitumist reguleerida. See on paraku agressiivsusega laetud ähvardus, mis viib hoopis lapse destruktiivse ähvarduse või enesehävitusliku käitumiseni peaaegu viivitamatult - või siis 10-20 aastat hiljem. Rahvusvaheliselt tunnustatud peresuhete autoriteet ja mitmete raamatute autor Jesper Juul avab teema põhjalikult raamatus "Agressiivsus".
Kuidas saada laps õhtul magama stressivabalt?
Vanemate igaõhtune väljakutse on sageli laste õigeks ajaks ning stressivabalt magama saamine. Seda enam, et hommikuti peab ärkama reeglina varakult (lasteaeda või kooli minek) ning uniste lastega kodust väljumine nõuab suuremat pingutust. Siit mõned mõtted, mida soovitab proovida raamatu "Nututa kasvatus" autor Elizabeth Pantley.
Mida teha, kui laps segab jutule vahele?
Lapsed segavad teie jutule vahele sellepärast, et kui nad seda teevad, siis te vastate neile. Nad on selgeks saanud, et te olete alati valmis neile vastamiseks oma tegevuse katkestama.
Kuidas reageerida õigesti imiku nutule?
Imikud nutavad ja vahest päris palju. Väikse beebi nutt on paljudele lastevanematele suur katsumus ja frustratsiooni allikas. Raamatu "Nutt ja jonnihood" autor Aletha J. Solteril on sel teemal kindel seisukoht ning tema hinnangul ei tohiks kunagi jätta väikest beebit üksinda nutma.
6 põhjust, miks laps sind ei kuula
Lapsevanemad soovivad, et lapsed neid kuulaksid. Paraku väljendavad nad end selliselt, et laps ei olegi võimeline oma vanemat kuulama. 
Kui laps räägib vanemale vastu
Lapsed räägivad vahest vanematega halvasti. Nad on ninakad, kasutavad sobimatut kõnepruuki või lihtsalt räägivad vastu, selle asemel, et teha koostööd. Sellise kõneviisiga annab laps vanemale olulise sõnumi.
Montessori esimesel eluaastal: üldised põhimõtted
Montessori pedagoogika on paljude lapsevanemate seas huvipakkuv, kuna selle eesmärgid on selged ja loomulikud. Avaldame siinkohal lambrine blogis välja toodud üldised Montessori põhimõtted esimesel eluaastal.

Kui laps kipub liiga palju kamandama

teisipäev, 18. september
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.

Teiste lastega mängima õppimine on sotsiaalne oskus, mis vajab harjutamist. Kui teised lapsed lähevad teie tütre või poja mänguga kaasa, siis arvab ta, et kõik on hästi. Samas on oluline aidata lapsel mõista, kuidas viisakalt mängida. Asja helgem pool on see, et lapsest, kes sageli juhtimise enda peale võtab, võib hiljem tugev liider kujuneda. Ta peate aitama tal lihtsalt õppida oma juhioskuseid arendama ja täiustama.

Mida teha
  • Arutage, mis teile silma hakkas. Jääge rahulikuks ja ärge süüdistage last. Lihtsalt öelge, mida te nägite. "Ma märkasin, et sa võtsid kogu aeg Jeremylt palli ära." Siis küsige lapselt, mida tema olukorrast arvab. Juhtige vestlust suunavate küsimustega: "Mida su sõber sinu arvates tundis?", "Kas sa arvad, et oleksid pidanud midagi teisiti tegema?", "Mida sa järgmine kord teisiti teeksid?"
  • Julgustage last olema positiivne juht. Õpetage lapsele, mis erinevus on kamandamise ja enast maksma paneva ning lugupidava käitumise vahel. Tõenäoliselt ei saa laps aru, et nende kahe vahel eksisteerib õhkõrn, aga väga oluline erinevus. Näiteks kui sa ütled teistele, et "Me mängime niimoodi!", kõlab see kamandamisena. Aga küsimus "Kuidas oleks, kui me niimoodi mängiksime?" on viisakas viis uusi reegleid soovitada.
  • Pange oma laps huviringi. Laske tal osaleda mõnes rühmatöös, näiteks jalgpallitrennis, tsirkusetrennis vms. Meeskonna või rühma liikmeks olemine aitab lapsel õppida koordineeritud rühmamängu ja meeskonnatunnet ning tasakaalustab tema kamandavat käitumist.
  • Jälgige, kas keegi kamandab teie last. Kas teda kamandab mõni vanem vend või õde, lapsehoidja või sõber (või teie ise)? Kui te saate muuta selle inimese käitumise viisakamaks, võib sellest inimesest saada positiivne eeskuju.
  • Andke lapsele ülesanded, mille eest ta vastutab. Andke lapsele konkreetne regulaarne ülesanne: las ta hoolitseb kodulooma eest, katab laua või kastab lilli. Kodused ülesanded, mis soodustavad iseseisvust ja annavad lapsele veidi võimu, võivad täita lapse vajadust millegi eest vastutada.
  • Kiitke head käitumist. Jälgige oma last ja nähes, et ta midagi head teeb, kiitke teda selle eest.
Mida mitte teha
  • Ärge noomige avalikult. Lapse noomimine tema sõprade ees ajab tõenäoliselt nii tema kui ka ta sõbrad segadusse. Esiteks on see halvaks eeskujuks neile kõigile ja teiseks - saadud alandustunne ei lase lapsel olukorrast midagi õppida.
  • Ärge jätke ära sõpradega kohtumisi. Laps vajab võimalusi suhtlemisoskuste harjutamiseks. Aja jooksul omandab ta teadmised, kuidas sobival viisil sõbrustada. Te peate olema teadlikum ja kaasatum, kuni näete, et asjad kulgevad ladusalt.
  • Ärge andke lapse nõudmistele pidevalt järele. Jälgige, et te ei teeks kahekesi olles alati lapse tahtmist, sest selline selgrootus soodustab kamandamist. Paraku satuvad paljud lapsevanemad selle mudeli küüsi siis, kui lapsed on veel imikud. Ja aja jooksul ei muuda nad oma käitumist lapse vanusele kohasemaks.
  • Ärge mängige alati lapse reeglite järgi. Kui te mängite lapsega vastavalt tema reeglitele - isegi kui te ei taha seda, soodustate te sellega kamandamist. Selle asemel julgustage last mängima rühmareeglite järgi, austama teiste soove ja tegema kompromisse. Nende asjade õppimine koos suunava vanemaga on mugav ja ohutu.
Loe lisa raamatust: "Nututa kasvatus" (Elizabeth Pantley)



pood.minulaps.ee
 - tuntud kaubamärgid, hea hind
BabyBjörn, Carriwell, Concord, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Troll, Weleda jt

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Teemapäev ´Tähetargad´ lastemuuseumis Miiamilla, 15. jaanuaril
jaanuar
15. jaanuaril toimub teemapäev "Tähetargad" Kadrioru lastemuuseumis Miiamilla kell 14.30-17.30. Kutsume kõiki väikesi 5-11-aastaseid täheteadlasi uurima kosmost ja meisterdama oma isiklikku "planetaariumi".
Laps ei tule, kui teda kutsutakse
Laps on õppinud täpselt seda, mida te olete talle õpetanud - et ta ei pea teie kutseid kuulda võtma. Ta teab, et kui te tõesti teda vajate, siis te tulete ja toote ta ära. Selleks, et saada lapsega taas hea kontakt, on mõned nipid.
Tõhus ja lihtne nipp vaibalt plekkide eemaldamiseks
Vaibalt pleki eemaldamise juures on üks kõige olulisem reegel - mitte kunagi ära hõõru plekki. See teeb olukorra palju hullemaks ning võib lõppeda hoopis vaiba keemilisse puhastusse viimisega.
Isetetehtud hoiukarp - praktiline ning põnev ettevõtmine koos lapsega
Hoiukarbi meisterdamine on vaheldusrikas ja lõbus ettevõtmine, pealegi aitab näputöö arendada lastel peenmotoorikat . Lapsel on võimalik disainida just selline hoiukarp, mis talle kõige rohkem meeldib. Lisaks on tegemist vägagi praktilise tööga, sest karpidesse on alati miskit panna (nt mänguasjad, riided jne). 
Jääkaru päev Tartumaal Jääaja keskuses, 9. jaanuaril
jaanuar
9. jaanuaril kolib Tallinna Loomaaias suurt populaarsust võitnud Jääkaru päev Tartumaale Jääaja Keskusesse.