Pedagoogilised lähenemised
Lapsega mängimine - emotsionaalse intelligentsuse arendamiseks mõeldud mängud
Mäng on kui lapse töö, mida tal on vaja selleks, et arendada aju ja kasvada terveks inimeseks. Lapsed kasutavad mängu selleks, et töödelda läbi emotsionaalsed probleemid ja leida jälle tasakaal.
7 võimalust, kuidas lõpetada lapse peale karjumine
Paljud vanemad karjuvad laste peale. Me tunneme pärast sageli süümepiinu ja loodame, et ei teinud lapsele halba. Me veename ennast, et reeglina lapsed ju teavad, et me armastame neid vaatamata sellele, et me nende peale karjume. Kuid karjumine teeb sellegipoolest lastele haiget.
Halvasti käitumine ei tähenda, et laps on halb
Halvasti käitumine on lapse kasvamise protsessi lahutamatu osa. Vahest võib ette tulla nii löömist, lõhkumist, lükkamist kui ka uste paugutamist. See on kõik mööduv ja tuleneb lapse ebaküpsusest. Oluline on teadvustada, et halvasti käitumine ei tähenda seda, et laps on halb.
Väikelaps, kes on lasteaias rahulik, aga kodus pöörane
Seda juhtub sageli, et väikelaps, kes suudab lasteaias keskenduda, kaotab enesevalitsuse, kui on kodu kaitsvate seinte vahel. Ideaalsest lasteaialapsest saab koju jõudes kisav ja jonnihoogudest pungil väike mudilane.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine? 
Kuidas lapsi lugema saada?
Selleks, et laps omandaks ükspäev lugemisoskuse, tuleb alustada korraliku vundamendi ladumist juba varases lapsepõlves. Oleme siinkohal välja toonud soovitused iga vanuseetapi jaoks.
Lastevaheline agressiivsus
Tunnustatud Taani pereterapeut ja -nõustaja Jesper Juul on avaldanud oma raamatus "Agressiivsus" huvitava arvamuse lastevahelise agressiivsuse teemal. Siinkohal avaldame tema mõtted õdede-vendade vahelisest agressiivsusest ja koolivägivallast.
9 soovitust lapsevanemale oma lapse interneti ja nutivahendite heaks kasutamiseks
Laps peab teadma, kuidas turvaliselt internetis aega veeta ning selleks vajab ta vanemate tuge. Jagame mõningaid soovitusi, mida lapsevanem võiks sel teemal teada.
Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
Lapsevanema jaoks oleks kahtlemata mugav, kui laps alati temaga nõustuks ja talle kuuletuks. See annab emale-isale hea tunde, et neil on õigus ning et ollakse lapsevanematena õnnestunud. Tegelikult on lapse isiksuse ja mina-arengule pikemas perspektiivis märksa kasulikum, kui ta ei ole alati vanematega nõus, vaid kui ta neile vastu vaidleb.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps julgeb eksida, naudib ta ka raskeid ülesandeid
Kuidas vanem reageerib lapse veale, mõjutab lapse uskumusi, ütleb hariduspsühholoog Grete Arro. Mida teeb vanem siis, kui laps tuleb koolist koju kahega?
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla. 
Lastehoiu mõju väikelapse stressitasemele
Hommikust õhtuni kestev kollektiivis viibimine tekitab väikelastele stressi. Uuringud on näidanud, et varakult alanud pikad koduvälised hoiupäevad korreleeruvad rahutuse ning agressiivse käitumisega ka hiljem koolieas.
8 levinumat viga lapse distsiplineerimisel
Kui laps ei kuula sõna, on vanemal lihtne kasutada erinevaid mõjutusvahendeid. Need 8 distsiplineerimisvahendit on kõige enam levinud, kuid paraku sageli ilma loodetava tulemuseta.
Kas su laps saab sind usaldada? 5 nõuannet lapsevanematele
Sind testitakse! Kui lapsed saavad usaldada sind „väikeste“ asjadega, siis tulevad nad sinu juurde ka suurtes küsimustes.
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Paha last ei ole olemas
Sagedasti võib kuulda, et vanemad on hädas oma lapse käitumisega ning olukorda kirjeldatakse selliselt, et lapsele öeldakse esimesel paaril korral ilusti rahulikult, et mänguasjad tuleks ära koristada, viiendal korral juba tõstetakse häält ning kui laps ennast ka siis liigutama ei hakka, tutistatakse või antakse laksu. 
Kuidas arendada iseseisvust?
Iseseisvus tuleb samm-sammult. Lapse kasvades lisandub järjest tegevusi, millega ta saab omapäi hakkama. Ükskord ootab ees ka elu esimene rongi- või bussisõit ilma vanemateta.
Lapse esimesed eluaastad ja lahusolek vanematest
Arengupsühholoogid on üksmeelel selles osas, et kolm esimest eluaastat määravad suuresti edaspidise elukaare kulgu. Esimeste eluaastate jooksul toimub tormiline areng kõikides psüühilise ning füüsilise arengu valdkondades. See areng on kiirem, kui mis tahes hilisemates etappides kogu elu jooksul. 

Kuidas saada laps magama oma voodisse?

esmaspäev, 4. september
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 

Kuigi vanemad sageli soovivad, et lapsed magaksid oma voodis ning saaksid tagasi oma privaatsuse, võib harjutamise protsess juba mõtetes osutuda liiga kurnavaks. Seetõttu on vanemad sageli valmis magama ise pigem halvasti kui tegema sellele ebamugavale elukorraldusele lõpu. Isegi kui vanemad on juba äärmiselt tüdinud ja väsinud lõputust öisest kolimisest ja nihverdamisest, siis reeglina ollakse valmis veel seda edasi kannatama. Tahaks justkui muutust, kuid selle läbiviimine tundub olevat liiga keeruline.

Kui oled siiski lõpuks valmis tegema muudatuse senises elukorralduses ja tagasi saama oma voodi, siis siit mõned mõtted.

Enne uneaega
Enne, kui alustad muudatuse tegemist mõtle läbi, kas täna on selleks hea päev? Kas laps on terve, ta ei ole sel perioodil läbimas mõnda suuremat muutust (vanema pikem reis, uue lapse sünd, hiljutine kolimine). Sel juhul peaks veidi ootama, kuniks emotsioonid on rahunenud.

Kui kõik eeldused muutuse tegemiseks on täidetud, tasub rääkida lapsega pärastlõunasel ajal oma uutest ootustest seoses öise magamise rutiiniga. See aitab teda juba mõtetes ette valmistada muutuseks magama mineku ajal. Vestlust alustades võib näiteks öeldes, et "Emme ja issi magavad oma voodis ja lapsed oma voodis". Selgitused võiksid olla sellised, et laps ei tunneks end tõrjutuna ja eemale tõugatuna. Et omas voodis magamine on normaalne ja tavapärane.

Tee sel õhtul koos lapsega läbi tavapärane õhtune magama mineku protseduur (vanniskäik, hammaste pesemine, lugemine jne).

Kui tuled on kustunud
Osad vanemad võivad peale tulede kustumist mõelda, et kas seda kõike on ikka vaja teha ja võivad kaaluda loobumismõtteid. Siinjuures ongi kõige olulisem oma otsusest kinnipidamine. Kui oled otsustanud, et nüüd aitab koos magamisest, siis pead selle ka lõpuni viima. Nõustajad on ühisel seisukohal selles, et kui oled otsustanud koos magamise lõpetada, siis peaks see olema lõplik. Ei tohiks teha edaspidi järeleandmisi, mõeldes näiteks, et "täna oli tal väsitav päev", "Ainult viieks minutiks" jne. Kui lõpp, siis lõplikult.

See tähendab seda, et väiksed unes kõndijad saadetakse rahulikult oma voodisse tagasi, pannakse tekk peale, tehakse musi ja minnakse oma tuppa tagasi. Ei mingit pikka selgitust või vee joomist ja seda korratakse nii palju kui vaja. See muutus võib kaasa tuua ka suuri proteste ja rahulolematust. Mingi hetk võib tunduda, et see ei lõpegi kunagi. Tasub jääda siiski positiivseks, sest sissejuurdunud harjumuste ümberkujundamine võtabki mõnevõrra rohkem aega. Kui jääda otsusekindlaks, siis varem või hiljem soovitud muutus saabub.

Tasub arvestada sellega, et kui laps on harjunud magama ainult vanema voodis, siis muutuse tegemine on pikem ja stressirohkem. Sel juhul tasub alustada sellega, et lähed oma madratsiga lapse tuppa ja jääd madratsil tema voodi kõrval ka ise magama (laps oma voodis ja vanem madratsil). Seda on kasulik teha seetõttu, et kui laps peaks öösel ärkama, näeb ta, et ema-isa on endiselt alles ja saab rahulikult edasi magada. Sellega väheneb tema hirm üksinduse ees.

Paar-kolm ööd hiljem loobu madratsist ja istu tooliga tema voodi lähedusse ning oota, kuni ta jääb magama. Magama jäämise ajal ei tohiks lapsega rääkida, vaid tuleks oodata, kuni ta jääb "igavusest" lihtsalt magama. Kui ta hakkab lärmi tegema, astu korraks toast välja ja kui on rahunenud, mine tagasi.

Sealt edasi liigu iga õhtuga järjest kaugemale tema voodist, kuni oled jõudnud oma magamistuppa. Kui laps peaks siiski püsti tõusma ja plaanib sulle järgneda, saada ta rahulikult (ilma emotsioonideta) oma voodisse tagasi.

Järgmisel hommikul
Kui laps on järgmisel hommikul õnnetu ja pettunud, julgusta ning toeta teda. Oluline on jääda endale kindlaks ning kinnitada uue reegli kehtivust. Kui öö läks hästi, võid teha lapsele väikse tunnustava kingituse. See on eriti tähtis väiksemate laste jaoks. Kingitustega ei ole vaja üle pingutada ja seda tasub teha mõistlikult. 

Kõige olulisem märksõna harjutamisel on järjekindlus ning kannatlik meel. Varem või hiljem toob see soovitud edu ning saate oma voodi tagasi:)

Allikas: www.parenting.com



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 


 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Nõiataimede näitus Tallinna Botaanikaaias 14.-20. november
november
Botaanikaaed kutsub selle aasta viimasele näitusele „Nõiataimed“. 14.-20. novembrini kutsub botaanikaaed kõiki uudistama näitust „Nõiataimed“, kus saab tutvust teha nõiduslike taimedega, kellel on erilised võimed kuulda kuulmatut, näha nähtamatut ja ennustada ette tulevasi sündmusi. 
Kahjustamata penoplasti tähtsus turvatoolis ja turvahällis
Kindlasti on paljud tähele pannud, et turvahälli ja turvatooli katteriide all on veel penoplasti (laadne) kiht. Aga milleks see seal ikkagi on? See kiht ongi see kuulus lööke summutav osa. Penoplast on hea kerge, pehme ja odav materjal. Lisaks see puruneb küllaltki kergelt.
Ananassimahl leevendab köha tõhusamalt kui köhasiirup
Ananassis sisalduval ensüümil bromelaanil on mitmeid tervist toetavaid omadusi. Juba ammu on teada, et see lõhustab valke ning parandab sel moel seedimist. Ananass on kasulik kilpnäärme probleemide puhul ning aitab väljutada organismi kogunenud raskemetalle. Kuna bromelaanil on ka üldine põletiku- ja bakterite vastane toime, siis on  värske ananassimahl hea abimees ka köha vastu.
Tervislikud lastemenüüd – kas naivistlik ja täitumatu soovunelm?
Arvatavasti on kõik kuulnud, et rasvane, suhkrune ja toitainetevaene söök ei tee kehale head. Küllap oleme kuulnud ka sellest, et laste kehad on täiskasvanute omadest õrnemad ja halbade ainete poolt kergemini kahjustatavad. Ometi tabab teadlikku lapsevanemat söögikohtade lastemenüüsid ja lõbustusasutuste peopakette uurides reeglina õõvastus. Tervise- ja toitumisnõustaja Liis Orav on teinud mõtlemapaneva ja sisuka artikli lastemenüüde teemal.
Mida peaks teadma enne turvaistme ehk boosteri ostu?
USA-s avalikustati hiljuti uuringu tulemused 2014. aasta parimate turvaistmete ehk boosterite kohta. Uuringus on välja toodud ka boosterid, mida ei soovitata osta.