Tervislik elu
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.

D-vitamiini imendumist raskendavad nii maksaprobleemid kui liigne rasvkude

teisipäev, 15. september 2015
Ei ole just palju inimesi, kes poleks kuulnud D-vitamiinist ja selle tähtsusest organismile. D-vitamiini ei käsitleta enam ammu pelgalt toitainena, mis aitab tagada tugevaid luid. Laialt on tuntuks saanud ka selle rasvlahustuva vitamiini immuunsüsteemi moduleeriv toime, mis pakub kaitset nii viiruste, bakterite kui vähkkasvajate vastu.

Lisaks muule aitab D-vitamiini optimaalne tase ära hoida raskemeelsust ja depressiooni, millega siin maailmanurgas nii sageli hädas ollakse.

Möödunud päikesevaesele suvele tagasi vaadates võib eeldada, et paljude eestlaste D-vitamiini näidud on murust madalamad. Muidugi võime juua D-vitamiiniga „tugevdatud“ piima, süüa päikese kätte laadima asetatud seeni ja loota, et kalades olevast päikesevitamiinist ka midagi meieni kandub. Kahjuks on elu siiski näidanud, et väga dramaatilisi muutusi me toidu abil madalale langenud D-vitamiini tasemesse ei too.

Samas ei ole kadedavõitu päike ainus faktor, mis meie D-vitamiini taset mõjutab. Ka siis, kui nahk piisavalt päikest saab, ei pruugi UVB kiirgus veel soodsaks näiduks konverteeruda. Organismis on hormonaalselt aktiivse D-vitamiini moodustamisel mitmeid etappe ning peale naharakkude annavad oma tähtsa panuse ka maks ja neerud.

D-vitamiin moodustatakse kehas kolesteroolist, seega ei tule kolesterooli langetavate ravimite pikaajaline tarbimine organismi D-vitamiini varudele kasuks - medikamente võttes vähendatakse ühtlasi ressurssi, millest keha suguhormoone, sapisoolasid ja D-vitamiini toodab.

Järgnevalt olgu ära toodud valik teguritest, mis võivad mõjutada D-vitamiini taset meie kehas:
  • Laiuskraad: Mida kõrgematel laiuskraadidel elada, seda ebasoodsama nurga alla jõuab maale UVB kiirgus. Näiteks näitas Bostonis, USA-s, läbi viidud uuring, et novembrist veebruarini ei tooda sealsete inimeste nahk peaaegu üldse D-vitamiini. Asja ei tee paremaks ka lühikesed päevad ja paksud riided.
  • Õhusaaste: Fossiilkütustest, puidupõletamisest ja muudest faktoritest tingitud süsinikuosakesed õhus hajutavad ja imendavad UVB kiirgust. Osoon imeb samuti UVB kiirgust, seega võivad osooniaugud tegelikult kokkuvõttes meie D-vitamiini tasemele isegi kasuks tulla. Igas asjas tuleb alati näha ka positiivset poolt:)
  • Päikesekaitsekreemi kasutamine: Aga ainult teoreetiliselt. Päikesekreemid takistavad päikesepõletuse tekkimist läbi UVB kiirguse blokeerimise, seega päikesekreemi kasutamine vähendab D-vitamiini tootmist kehas. Tegelikult aga panevad väga vähesed inimesed omale nii palju päikesekreemi, et kogu UVB kiirgust blokeerida. Samuti kasutatakse kreemi liiga harva, et see D-vitamiini saamist võiks mõjutada. Nii selguski Austraalias tehtud uuringus, et päikesekreemi kasutavate ja mittekasutavate täiskasvanute D-vitamiini tasemes ei olnud tegelikult erilist vahet.
  • Nahavärv: Melaniin on pigment, mis määrab naha tumeduse. Kuna melaniin võistleb nahas oleva D-vitamiini eelainega (7-dehüdrokolesterooliga) UVB footonite pärast, siis vajavad tumedanahalised inimestest heledanahalistest rohkem UVB kiirgust, et piisav kogus D-vitamiini toota.
  • Naha temperatuur: Soe nahk toodab tõhusamalt D-vitamiini kui külm nahk, seega toodame kuumal suvepäeval rohkem D-vitamiini kui jahedal ajal.
  • Rasvkude: Rasvkude imab D-vitamiini endasse ja lukustab selle sinna. Uuringud on korduvalt näidanud, et rasvunud inimestel on madal D-vitamiini tase ning ülekaalulisus mõjutab kehas oleva D-vitamiini biosaadavust.
  • Vanus: Vanematel inimesetel on nahas vähem ainet, mis UVB kiirguse mõjul D-vitamiini eellaseks muudetakse, samuti on neil sagedamini probleeme rakkude ainevahetusega ja organite optimaalse funktsioneerimisega. Seega pole eakad nii varmad D-vitamiini tootma kui nooremad inimesed. Samas ei näita uuringud erilist vahet keskealiste ja eakate D-vitamiini tootmise võimekuses.
  • Sooletrakti tervis: Lisandina tarvitatav D-vitamiin imendub peensooles. Maomahlad, pankrease bikarbonaatiderikkad nõred, sapi kvaliteet ja sooleseina terviklikkus – kõik need mõjutavad seda, kui hästi ja kui palju D-vitamiini absorbeeritakse. Seetõttu avaldavad soolestiku ja seedimisega seotud haigused (tsöliaakia, Crohn’i tõbi, tsüstiline fibroos etc.) mõju ka D-vitamiini imendumisele.
  • Maksa ja neerude tervis: Teatud maksahaigused vähendavad ka D-vitamiini imendumist, kuna mõjutavad sapi tootmist. Samuti võivad maksaprobleemid mõjutada D-vitamiini erinevaid ainevahetusetappe kehas, konversioon võib üldse toimumata jääda või toimuda puudulikult. Bioaktiivne D-vitamiini vorm toodetakse neerude kaasabil. Kui neerud ei tööta efektiivselt, võivad viletsaks jääda ka D-vitamiini näidud. 
  • Organismi magneesiumi ja boori tase: Mõlemate mineraalide piisavad varud on üliolulised D-vitamiini aktiivvormi  muundamiseks. Kui kannatate ühe või teise defitsiidi all, avaldab see mõju ka keha D-vitamiini tasemele.
Oma D-vitamiini normi teada saamiseks tuleks esmalt teha D-vitamiini (25(OH)D3 ) analüüs ja lähtuda sellest. Kuigi ka Eestis on D-vitamiini soovitatavaid referentsväärtusi viimasel ajal pisut tõstetud, jäävad need siiski kõvasti alla mujal maailmas optimaalseks peetavatele numbritele: heaks tasemeks peetakse seal valdavalt 100 – 175 nmol/l kohta, krooniliste tõbede ja vähkkasvajate puhul lausa 175 – 250 nmol/l.

Purgist tarvitatav D-vitamiin peaks kindlasti olema õlivormis, mitte tableti kujul. Pähkliallergiate välistamiseks võiks eelistada lanoliini ja oliivõli baasil tooted. 

Kvaliieetne ja puhas Eestis toodetud Ecolab D3-vitamiin on saadaval MinuLaps e-poes: pood.minulaps.ee/et/b/ecolab

Allikas: Liis Orav, www.toitumistarkus.ee



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, Carriwell, Cybex, Ecolab, GloMinerals, Herlitz, Huggies, Lavazza, Lotte, Munchkin, Muumi, PlanetBio, Shea Mooti, Solgar, Sonett, Weleda jt
 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Valgus kõnnib Kadriorus 2015, 17. septembril
september
17. septembril, kui loojub päike algab festival Valgus Kõnnib Kadriorus 2015. Tuhanded küünlad ja tõrvikud, fantastilised valgus installatsioonid ning neli lava koos nelja väga erilise kontserdiga. 
Peresuhete mõju lapse arengule
Perekond kui kasvukeskkond toimib suhete kaudu. Peresüsteemi sisene tasakaal tuleneb vastastikustest suhetest. Ühelt poolt avaldavad lapsele mõju tema enda suhted teiste pereliikmetega, teiselt poolt mõjutavad teda ka teiste pereliikmete omavahelised suhted. 
Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.
Mida võiks teada supertoitude ehk superfoodide kohta?
Supertoidud on maailma toitaineterikkaimad toiduained ning nende omadused tulevad paremini esile, kui neid tarvitatakse algupärasel ja töötlemata kujul.
ASJAD OLEMAS! Sügava ja raske vaimupuudega laste kool vajab hädasti vooditarbeid
Salu kool on saanud nüüdseks kõik vajaliku kokku ja rohkem ei ole neil võimalik asju vastu võtta. Suured tänud!