Pedagoogilised lähenemised
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.
Lapse esimesed eluaastad ja lahusolek vanematest
Arengupsühholoogid on üksmeelel selles osas, et kolm esimest eluaastat määravad suuresti edaspidise elukaare kulgu. Esimeste eluaastate jooksul toimub tormiline areng kõikides psüühilise ning füüsilise arengu valdkondades. See areng on kiirem, kui mis tahes hilisemates etappides kogu elu jooksul. 
Kuidas kasvatada last, kes teistega arvestab?
Lapsevanematena saame palju ära teha, et meie lapsed peaksid nii meist kui ka teistest inimestest lugu ja oleksid teistega arvestavad. Nõuanded on lihtsad, kuid eeldavad, et me kõigepealt ise endale otsa vaatame ja mõtleme, kuidas me käitume. Lapsed õpivad meie tegudest, mitte meie sõnadest.
Stressi talumine täiskasvanueas on seotud varajase lapsepõlvega
Tänapäeval peetakse head stressitaluvust ning somaatilistest probleemidest pääsemist mingiks eriliseks trumbiks, lausa elementaarseks toimetulekunõudeks. Madal stressitase ning hea pingetaluvus on kujunenud edukuse eelduseks ja ei ole mingeid märke nagu võiks nende tähtsus tulevikus väheneda.
Väikelapse kõne areng ja selle toetamine
Väikelapse kõne areng algab juba varakult, enne kui seda ise tajume. See läbib mitmeid etappe ning esimeste eluaastate jooksul kujuneb välja kõnelemisoskus. Sorava ja selge kõneni jõudmisel võib osadel lastel tekkida ka takistusi, kuid õigel ajal abi otsides ja teda õigesti toetades, saadakse probleemidest üle.
Ähvardamine suurendab lapse agressiivsust
Lapsevanemad kasutavad tihti ähvardust: "Tee seda või muidu...!" püüdena lapse soovimatut käitumist reguleerida. See on paraku agressiivsusega laetud ähvardus, mis viib hoopis lapse destruktiivse ähvarduse või enesehävitusliku käitumiseni peaaegu viivitamatult - või siis 10-20 aastat hiljem. Rahvusvaheliselt tunnustatud peresuhete autoriteet ja mitmete raamatute autor Jesper Juul avab teema põhjalikult raamatus "Agressiivsus".
Kuidas saada laps õhtul magama stressivabalt?
Vanemate igaõhtune väljakutse on sageli laste õigeks ajaks ning stressivabalt magama saamine. Seda enam, et hommikuti peab ärkama reeglina varakult (lasteaeda või kooli minek) ning uniste lastega kodust väljumine nõuab suuremat pingutust. Siit mõned mõtted, mida soovitab proovida raamatu "Nututa kasvatus" autor Elizabeth Pantley.
Mida teha, kui laps segab jutule vahele?
Lapsed segavad teie jutule vahele sellepärast, et kui nad seda teevad, siis te vastate neile. Nad on selgeks saanud, et te olete alati valmis neile vastamiseks oma tegevuse katkestama.
Kuidas reageerida õigesti imiku nutule?
Imikud nutavad ja vahest päris palju. Väikse beebi nutt on paljudele lastevanematele suur katsumus ja frustratsiooni allikas. Raamatu "Nutt ja jonnihood" autor Aletha J. Solteril on sel teemal kindel seisukoht ning tema hinnangul ei tohiks kunagi jätta väikest beebit üksinda nutma.
6 põhjust, miks laps sind ei kuula
Lapsevanemad soovivad, et lapsed neid kuulaksid. Paraku väljendavad nad end selliselt, et laps ei olegi võimeline oma vanemat kuulama. 
Kui laps räägib vanemale vastu
Lapsed räägivad vahest vanematega halvasti. Nad on ninakad, kasutavad sobimatut kõnepruuki või lihtsalt räägivad vastu, selle asemel, et teha koostööd. Sellise kõneviisiga annab laps vanemale olulise sõnumi.
Montessori esimesel eluaastal: üldised põhimõtted
Montessori pedagoogika on paljude lapsevanemate seas huvipakkuv, kuna selle eesmärgid on selged ja loomulikud. Avaldame siinkohal lambrine blogis välja toodud üldised Montessori põhimõtted esimesel eluaastal.

Kuidas lõpetada tagajärgedega karistamine - 12 suurepärast alternatiivi

kolmapäev, 27. detsember 2017
Kas te mõtlete, kuidas kutsuda laps korrale ilma, et peaks ähvardama tagajärgedega? Kui laps järgmisel korral keeldub teie juhiseid kuulamast ning te tabate ennast teda ähvardamas, katsetage hoopis alljärgnevaid võimalusi.
  1. Las laps leiab probleemile lahenduse. "Sa pole veel hambaid ära pesnud, aga ma tahaks, et meil jääks raamatu lugemiseks ka aega. Mida teha?" Lastele meeldib aidata ja mõistatusi lahendada, vahel on vaja neile selleks lihtsalt võimalus anda ning pakkuda seega lugupidamist.
  2. Leidke koos lahendused, millega mõlemad rahule jäävad. Kui laps ei paku ise välja lahendust, mis teile sobiks, siis selgitage, miks seda või teist on vaja ning pakkuge ise lahendus välja. "Sa arvad, et jätad täna hambad pesemata? Hmm...Minule selline lahendus ei sobi, sest pesemata hammastes hakkavad elama bakterid, mis uuristavad sinna augud. Mida me saaksime veel teha, et su hambad saaks pestud ja jääks aega ka raamatut lugeda? Kas tahad pidžaama enne selga panna ja siis hambad pesta?" Kui laps usub, et tahate tõesti leida mõlemat poolt rahuldava lahenduse, tuleb ta märksa suurema tõenäosusega kaasa ja leiabki sellise lahenduse.
  3. Kasutage sõnu, mis kutsuvad koostööle. Mõelge, mille poolest need lähenemisviisd siin all erinevad;
    1. "Mine pese hambad kohe ära." Kuna mitte kellelegi ei meeldi kamandamine, tekitab selline käsk vastupanu kas otsesel moel või venitamise kaudu.
    2. "Kas sa oled nii kena ja pesed hambad kohe ära?" Paljud lapsed jäävad selle üle mõttesse ja vastavad lihtsalt ei. Ärge esitage nõudmist sellises vormis, millele saab vastata jah või ei (kui te just ei taha vastuseks saada ei).
    3. "Kas sa tahad pesta hambaid nüüd või pärast pidžaama selga panemist?" Te väljendate lugupidamist tema suhtes, kuna annate talle mõningase kontrolli, kuid samas säilitate vastutuse otsuste eest, mis te tema vanemana langetate. Pakkuge üksnes selliseid võimalusi, millega olete ise valmis leppima.
    4. "Sa võid hambad nüüd kohe ära pesta." Kõlab nagu privileeg, kas pole? Tegu on korraldusega, kuid see on esitatud lugupidavalt. See toimib eriti hästi just selliste laste puhul, kellel on raske valikuid teha.
  4. Pakkuge täielikku kontrolli. Las ta võtab vastutuse nii paljude tegevuste eest kui võimalik. Ärge naaksuge ta kallal, et ta hambad ära peseks, vaid küsige: "Mida sa pead veel tegema, enne kui me kodust lahkume?" Kui ta vaatab teile tühja pilguga otsa, siis lugege need asjad ette: "Mida me hommikuti teeme? Me sööme, peseme hambad ära, käime tualetis ja paneme seljakoti kokku. Nägin, et sa pakkisid koti juba kokku. Väga tubli! Mis sul on veel vaja enne lahkumist teha?" Lastel, kes tunnevad end iseseisvamalt, pole nii suurt vajadust mässu tõsta ja vastu hakata. Rääkimata sellest, et nad võtavad juba üsna varakult vastutuse.
  5. Korrake oma palvet uuesti, teisel viisil. "Oh! Ma ütlesin, et sa peseksid hambad ära, aga sa ei pööranud mu sõnadele täheelpanu ja ma karjusin su peale. Anna andeks. Hakkame otsast peale." See on hea viis asjade katkestamiseks, kui olete vales suunas läinud. Kükitage lapse juurde ja looge temaga soe side. Vaadake talle silma. Puudutage teda. "Olgu, üritame uuesti, kullake. Hambapesu aeg on käes. Kuidas me saame nagu üks meeskond teha nii, et su hambad saaks pestud?"
  6. Muutke see mänguks. "Sa ei taha turvatooli istuda?" Siin räägib piloot. Rakett on valmis õhku tõusma. Palun kinnitage turvavööd. Kümme...üheksa...kaheksa...seitse...kuus"
  7. Suunake tema energia füüsilise ja mängulise kontaktiga kõrvale. "Mida sa tahad sellega öelda, et sa ei taha pidžaamat selga panna? Tulge siia, sa igavene ei-taha-pidžaama-mees. Ma veel näitan sulle, kes siin peremees on. Kuhu sa oma aruga lähed? Tule aga siia ja pane pidžaama selga. Mina olen pidžaamajärelevalve ja saan su alati kätte. Kuule, kuhu sa põgened?" Ohkige, komistage ja kukkuge. Pange pidžaama endale pähe, et laps veelgi rohkem naerma ajada. Nüüd, kus meeleolu on muutunud ja side loodud, pakkuge nõustumist eeldades välja valik: Kas tahad panna pidžaama selga muinasjuttu kuulates või on sul nii külm, et tahad seda enne teha?"
  8. Täitke tema tahtmine fantaasia abil. "Vean kihla, et kui sa saad täiskasanuks, oled ööd otsa üleval, on nii?"
  9. Täitke tema tahtmine tegelikkuses. Paljud vaidlused pole võimuvõitlust väärt. "Ma saan aru, et sa ei taha täna jopet selga panna. Aga õues on külm. Kuidas oleks, kui ma panen jope autosse ja kui sa meelt muudad, on see käepärast võtta?" Ta ei saa kopsupõletikku. Kui ta ei jää jopet küsides häbisse, paneb ta selle selga niipea, kui tal hakkab külm.
  10. Laske lapsel vastutada. "Sa ei taha turvatooli istuda?" Pole midagi, meil on aega. Istud siis, kui sa selleks valmis oled. Ma loen seni raamatut."
  11. Kaasake ratsionaalne mõtlemine. Te saate võitlemisest jagu, kui panete selle jutustuse vormi: "Sul oli issiga nii lahe mängida. Aga siis käskis ta sul hambad ära pesta. Sa said kurjaks, eks ole ju? Siis ütles issi, et täna raamatut ei loe. On nii? Nüüd oled sa kuri ja kurb. Ma olen siinsamas. Ma armastan sind. Issi armastab sind. Issi on samuti õnnetu, aga nüüd ta tahab sind kallistada... Katsume teha nii, et meil kõigil oleks tore õhtu ja me tunneme ennast hästi sind voodisse pannes." See arendab lapses ja teie partneris emotsionaalset intelligentsust. Ja isegi siis, kui te kõik ei mõtle ühtmoodi, aitab see teil vähemalt kontaktis olla.
  12. Jõudke probleemi ivani. Kui lapsed vastu hakkavad, paluvad nad sageli emotsioonide käsitlemise abi. Sellise asjaga on tegemist siis, kui laps tundub õnnetu ja teeb teid õnnetuks ning tundub, et mitte millestki pole abi. Sellisel juhul näitab laps teile, et tal on tunded, mis vajavad väljendamist ning ta vajab teie abi. Nii et kui panete piiri paika ja laps ei kuula teid, siis unustage karistamine ja tagajärgedega ähvardamine. Minge lapsele lähemale, vaadake talle silma ja öelge nii osavõtlikult kui saate, kus piirid on. Aidake tal ennast tühjaks nutta. Kui lapsel avaneb võimalus õnnetu emotsiooni pundar lahti harutada, on ta märksa koostööaltim.
Enese ümbertreenimine pole kogu selles ähvarduste ja tagajärgedega karistamise oravrattas sugugi lihtne. Kõige olulisem on kõrvaldada sõnavarast sõna "tagajärg" ning asendada see "probleemi lahendamisega". See vahe, mida näete, on üllatav.

Loe lisa raamatust: " Rahumeelne lapsevanem, rõõmsad lapsed (Laura Markham)



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, JOHA, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Beebidel ja väikelastel tekib autos kiiresti ohtlik ülekuumenemine
Päike võib auto interjööri nii üles kuumutada, et see muutub poole tunniga eluohtlikuks ja seda isegi suhteliselt jaheda ilmaga. See tuleneb asjaolust, et sisetemperatuuri tõus sõltub esmajoones siseneva päikesevalguse hulgast ja mitte niivõrd välistemperatuurist. Seetõttu on eriti oluline olla tähelepanelik beebide ja väikelaste suhtes. Ülekuumenemine tekib kiiresti ja kuumarabanduse oht on väikestel väga suur.
Umbrohutõrjevahend Roundup võib põhjustada hormonaalseid probleeme ja vähki
Lastel esinevad toiduallergiad on kasvavas tempos, huvitaval kombel on seal ka sageli kartul ja porgand. Lapsed ei talu enam toiduaineid, mis peaks olema igapäevaselt nende menüüs. Samal ajal reklaamivad Eestis aianduskaupu müüvad kaupluseketid umbrohutõrjevahendit Roundup, mida mitmed riigid on keelanud koduaedades kasutada.
Muudame koos emadepäeva ema ja lapse turvakodus rõõmsamaks
Lähenemas on emadepäev ja juba kolmas aasta soovib MTÜ Do Good heade inimeste abiga muuta selle päeva ema ja lapse turvakodudes veidi rõõmsamaks.
Laste sünnipäevad ja lasteaia lõpupeod Võlumetsa mängutoas ning eriti hea suvepakkumine
mai
Võlumetsa mängutoas Nõmmel leiab tegevust nii väike kui ka veidi suurem laps. Võlumetsa mängutuba on 160m2 ja mõeldud kuni 10 aastastele lastele, sobib nii poisile kui tüdrukule. Ruumi jätkub kuni 50-le inimesele. Mängutoas on olemas diskotuba, nukutuba, väikelaste tegevustuba mänguköögi, turuplatsi ja pehme patjade nurgaga. Olemas on batuut, mis sobib ka väikelastele ja väike pallimere bassein. 
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla.