Pedagoogilised lähenemised
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.
Lapse esimesed eluaastad ja lahusolek vanematest
Arengupsühholoogid on üksmeelel selles osas, et kolm esimest eluaastat määravad suuresti edaspidise elukaare kulgu. Esimeste eluaastate jooksul toimub tormiline areng kõikides psüühilise ning füüsilise arengu valdkondades. See areng on kiirem, kui mis tahes hilisemates etappides kogu elu jooksul. 
Kuidas kasvatada last, kes teistega arvestab?
Lapsevanematena saame palju ära teha, et meie lapsed peaksid nii meist kui ka teistest inimestest lugu ja oleksid teistega arvestavad. Nõuanded on lihtsad, kuid eeldavad, et me kõigepealt ise endale otsa vaatame ja mõtleme, kuidas me käitume. Lapsed õpivad meie tegudest, mitte meie sõnadest.
Stressi talumine täiskasvanueas on seotud varajase lapsepõlvega
Tänapäeval peetakse head stressitaluvust ning somaatilistest probleemidest pääsemist mingiks eriliseks trumbiks, lausa elementaarseks toimetulekunõudeks. Madal stressitase ning hea pingetaluvus on kujunenud edukuse eelduseks ja ei ole mingeid märke nagu võiks nende tähtsus tulevikus väheneda.
Väikelapse kõne areng ja selle toetamine
Väikelapse kõne areng algab juba varakult, enne kui seda ise tajume. See läbib mitmeid etappe ning esimeste eluaastate jooksul kujuneb välja kõnelemisoskus. Sorava ja selge kõneni jõudmisel võib osadel lastel tekkida ka takistusi, kuid õigel ajal abi otsides ja teda õigesti toetades, saadakse probleemidest üle.
Ähvardamine suurendab lapse agressiivsust
Lapsevanemad kasutavad tihti ähvardust: "Tee seda või muidu...!" püüdena lapse soovimatut käitumist reguleerida. See on paraku agressiivsusega laetud ähvardus, mis viib hoopis lapse destruktiivse ähvarduse või enesehävitusliku käitumiseni peaaegu viivitamatult - või siis 10-20 aastat hiljem. Rahvusvaheliselt tunnustatud peresuhete autoriteet ja mitmete raamatute autor Jesper Juul avab teema põhjalikult raamatus "Agressiivsus".
Kuidas saada laps õhtul magama stressivabalt?
Vanemate igaõhtune väljakutse on sageli laste õigeks ajaks ning stressivabalt magama saamine. Seda enam, et hommikuti peab ärkama reeglina varakult (lasteaeda või kooli minek) ning uniste lastega kodust väljumine nõuab suuremat pingutust. Siit mõned mõtted, mida soovitab proovida raamatu "Nututa kasvatus" autor Elizabeth Pantley.
Mida teha, kui laps segab jutule vahele?
Lapsed segavad teie jutule vahele sellepärast, et kui nad seda teevad, siis te vastate neile. Nad on selgeks saanud, et te olete alati valmis neile vastamiseks oma tegevuse katkestama.
Kuidas reageerida õigesti imiku nutule?
Imikud nutavad ja vahest päris palju. Väikse beebi nutt on paljudele lastevanematele suur katsumus ja frustratsiooni allikas. Raamatu "Nutt ja jonnihood" autor Aletha J. Solteril on sel teemal kindel seisukoht ning tema hinnangul ei tohiks kunagi jätta väikest beebit üksinda nutma.
6 põhjust, miks laps sind ei kuula
Lapsevanemad soovivad, et lapsed neid kuulaksid. Paraku väljendavad nad end selliselt, et laps ei olegi võimeline oma vanemat kuulama. 
Kui laps räägib vanemale vastu
Lapsed räägivad vahest vanematega halvasti. Nad on ninakad, kasutavad sobimatut kõnepruuki või lihtsalt räägivad vastu, selle asemel, et teha koostööd. Sellise kõneviisiga annab laps vanemale olulise sõnumi.
Montessori esimesel eluaastal: üldised põhimõtted
Montessori pedagoogika on paljude lapsevanemate seas huvipakkuv, kuna selle eesmärgid on selged ja loomulikud. Avaldame siinkohal lambrine blogis välja toodud üldised Montessori põhimõtted esimesel eluaastal.
Miks on oluline lapsega mängida?
Mäng ja mängimine on lapse loomulik tegevus, mida laps suudab ilma täiskasvanu abita teha – nii arvavad ilmselt paljud vanemad. Vanemad märkavad küll mängu kasulikkust, kuid ei näe vajadust selles ise osaleda. Tarkvanem.ee lehel on sel teemal avaldatud väga asjalik kirjutis.
Väikelaps ja reeglite täitmine
Kui mudilastele on seatud terve hulk reeglid, pole neil sageli aimugi, miks need reeglid on olemas ja sellepärast on nende täitmine ka palju raskem.
Miks vajavad lapsed rutiini?
Lapsele on vaja, et ta teaks ette, mis teda päeva jooksul ees ootab. See omakorda eeldab teatavat rutiini. Rutiin tekib tänu korduvatele tegevustele, mis loovad lapse jaoks etteaimatavust ja stabiilsust. Stabiilsus on aga turvatunde üks oluline alustala.
Isiksusehäired ja nõrk minatunnetus saavad alguse beebieast
Kuigi keegi ei suuda oma esimesi elukogemusi otseselt mäletada, peitub meie isiksusehäirete ja nõrga minatunnetuse algus just selles unustatud ajas. Psühhoanalüütik Donald Winnicott on väitnud, et see tuleneb meile esimestel elukuudel osaks saanud hoolitsusest. 
Mis peitub väikelapse jonnihoogude taga?
Osad arvavad, et jonniv laps on kasvatamatu ning vajab rangemat lähenemist. Teised aga peavad jonni põhjuseks liigset distsipliini ning rangust. Tõde on ilmselt kuskil vahepeal, sest sel teemal ei ole must-valgeid vastuseid. Kuid kindlasti on jonnihood kasvuperioodil ka täiesti normaalne osa väikelapse arengust. Miks aga siiski võib jonnihoogusid põhjustada?
9 põhjust, miks karistamine on halb
Kui karistused kasvataksid, ei sooritaks inimkond enam ammu kuritegusid. Karistuse illusoorne mõju võib tuleneda tõsiasjast, et sellel on lühiajaline, kuigi mitte kasvatuslik toime. Karistus pakub kergendust karistajale, kes tunneb, et saavutab jälle kontrolli olukorra üle. 

Õppimine ilma pisarateta

esmaspäev, 15. jaanuar
Vanematelt eeldatakse, et nad jälgiksid, kas kodused tööd on tehtud ja lapsed, kes pole neid ära teinud, saavad karistada. Paljudel vanematel on probleeme, et motiveerida lapsi koduseid töid tegema ja see pole sugugi üllatav, sest lastel on raske mõista selle sageli üsna ebameeldiva töö väärtust.

Kuna kodused tööd kuuluvad kooliskäimise juurde, on oluline, et lapsed leiaks selles midagi rahuldust pakkuvat. Kuidas seda teha? Nii, et see kuulub igapäevaste kodus seatud ootuste juurde ja laps saab hästi tehtud kodutöö eest uhkust tunda. See omakorda eeldab kaasatust.
  1. Olge asjadega kursis. "Mis sul täna on vaja teha?" peaks olema teie igapäevane küsimus. Väikesed lapsed ei pea koduseid töid reeglina oluliseks, kui teie ei näi nende tegemiste vastu huvi tundvat. Vahel on lastel vaja ülesandest aru saamisel teie abi, nii et seega väldite nuttu, kui ilmneb, et kõik tuleb ümber teha veel enne voodisse minekut. See ei tähenda, et peaks üle võtma õpetaja ülesande lapse koduseid töid kontrollida, vaid lihtsalt seda, et oleksite kursis, mida lapselt nõutakse ning toetaksite seda. Ühtlasi saate talle õpetada, kuidas prioriteete seada ning toime tulla projektidega, mida tuleb ajapikku teha.
  2. Kodused tööd peavad kujunema rutiiniks. Tänu kodustele töödele omandab laps väärtusliku harjumuse istuda laua taha maha ja ebameeldiv ülesanne ära teha. Nii nagu kõigi harjumuste puhul, toimib see kõige paremini siis, kui teha seda iga päev ühel ja samal ajal. Kuna aktiivne mäng õues suurendab aju verevarustust ja aitab lastel õppida on ehk hea lubada lastel pärast kooli tund aega õues mängida, et auru välja lasta, enne kui ta koduste ülesannete kallale asub. Neil lastel, kellel on sellise üleminekuga raskusi, on võib-olla arukam kodused tööd kohe pärast kooli ära teha. Nende jätmine õhtusöögile järgneva aja peale, mil lapsed on väsinud, ei ole hea mõte, sest nad ei suuda siis keskenduda ja endast parimat anda.
  3. Te peaksite teadma, et lapsel on koduste tööde suhtes aeg-ajalt sellised tunded, mille töötlemisel ta vajab teie abi. Juhendage last emotsioonide läbitöötamisel, kasutades siinsamas raamatus toodud nõuandeid, nii et laps vabaneks hirmust ja ärevusest ja saaks keskenduda kodustele töödele.
  4. Las laps teeb koduseid töid teie läheduses - ärge saatke teda oma tuppa. See aitab lapsel keskenduda. Enamik lapsi teeb koduseid töid kõige paremini söögilaua ääres või siis teie läheduses suure toa kirjutuslaua ääres. Olge lähedal, et vastata võimalikele küsimustele, kuid ärge viige lapse mõtteid mujale teda segades või telefoniga rääkdies. Võib-olla tuleb teil lapse kõrval istuda, et ta tegeleks istumisega. Te võite ju samal ajal mõnda oma (paberi)tööd teha, kuid ühtlasi hoiate lapse tegevusel silma peal.
  5. Sel ajal, kui lapsed teevad koduseid ülesandeid, tuleb kõik tehnikaseadmed kinni panna. Tehke nii, et miski ei viiks nende tähelepanu kõrvale. Lülitage telekas ja raadio välja ka siis, kui teile endale meeldiks, et need mängivad. Vanemaks saades hakkavad lapsed koduste ülesannete tegemisel arvutit kasutama ja sellel on lastele samasugune tähelepanu kõrvale viiv mõju nagu täiskasvanutelgi. Lükake see päev nii kaugele edasi kui võimalik, kuni laps on koduste ülesannete tegemisel ise motiveeritud.
  6. Pakkuge nii palju tuge kui vaja, ilma et te ise töö ära teeksite. Vanemad küsivad sageli, kui palju on vaja last aidata. Mõistlik oleks sekkuda nii vähe kui võimalik ja nii palju kui vajalik, kuni laps on koduste tööde tegemise meisterlikult omandanud. See ei tähenda seda, et peaks lapse eest töö ise töö ära tegema, vaid pakkuge talle lihtsalt vajadusel tugiraamistikku, kuni ta saab sellega ise hakkama. Aidake näiteks lapsel õppida õigekirja ja tehke talle iga nädal selles test, kuni ta on selle oskuse ise omandanud. Kui alguses on vaja istuda 7-aastase lapse kõrval, kuni ta iga sõna kümme korda läbi kirjutab, siis tuleb seda teha. See pole just kõige huvitavam töö, aga ajapikku muutub see lapsel kergemaks ja ta on suuteline sellele ise keskenduma. Meie ülesanne on pakkuda lapsele tuge, et ta võiks käituda oodatud viisil ja ei mõtleks endast kui lapsest, keda saadavad pidevalt ebaõnnestumised, vaid kui sellisest, kes saavutab edu. Lapsed tahavad edu saavutada, aga kui me ei toeta neid, et nad saaks endast parima anda, võivad nad teha järelduse, et pole lihtsalt selleks suutelised.
Loe lisa raamatust: "Rahumeelne lapsevanem, rõõmsad lapsed" (Laura Markham)



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, JOHA, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Müüt või tõde? Kui korjad toidu põrandalt 5 sekundiga, võid seda süüa!
Me oleme kõik seda teinud – kui toit kukub maha, korjame selle kiirelt üles, puhume peale ja pistame ruttu suhu. Levinud on teooria, et kui maha kukkunud toit piisavalt kiirelt üles korjata, siis on seda ohutu süüa.
Puu- ja köögiviljad, mis ei sobi külmkappi
Sageli hoitakse külmkapis kõiki toiduaineid, sh puu- ja köögivilju. Paraku võib külmkapp võib nii mõnegi meie lemmik puu- või köögivilja kiiremini söögikõlbmatuks muuta. 
Kõik vajalikud asjad olemas! Kaks poissi vajavad riideid ja jalanõusid
MTÜ Do Good korraldas lasteriiete ja jalanõude kogumise ning nüüdseks on kõik vajalikud asjad koos. Suured tänud kõigile, kes aitasid nii asjade kui info jagamisega.  
Taaraautomaadi juures tehtud annetused kingivad kultuurielamusi
Ligi 330-le pakendiautomaadile Eestis on paigaldatud täiendav nupp, mida vajutades saab iga inimene laste toetuseks pandipakendi tagatisraha annetada. Annetaja ei pea tegema rahaülekannet, vaid piisab pakendi tagastamisest taaraautomaati.
Andrus Kivirähki lasteraamatu ´Oskar ja asjad´ esmaesitlus Solarise Apollos, 13. novembril
november
Reedel, 13. novembril tutvustab Andrus Kivirähk Solaris Keskuse Apollos oma uut põnevat lasteraamatut „Oskar ja asjad“ ja jagab soovijatele autogramme. Kohal on ka raamatule pildid teinud kunstnik Anne Pikkov, kelle käest on võimalik saada mälestuseks kauneid visandeid autogrammiga.