Pedagoogilised lähenemised
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla. 
Et laps saaks elus hakkama
Mida vajab laps, et oma eluga hästi hakkama saada? Kuidas saame vanemana oma last toetada? Krista Kivisalu on teinud intervjuu Norra pedagoogi ja lastevanemate kooli eestvedaja Godi Kelleriga. Siit on nii mõndagi kõrva taha panna. 
Kuidas suhtuda nutuhoogudesse lasteaiaga kohanemise perioodil
Lasteaiaga kohanemise perioodil kaasnevad nutuhood on mõistetavad. Vanemate jaoks võib see aeg olla emotsionaalselt üsna kurnav. Nutu põhjustest arusaamine aitab mõista lapse vajadusi ja emotsioone. 
Kuidas innustada lapsi lugema ja kirjutama
Kui lapsed hakkavad lugema ja kirjutama, avaneb nende ees täiesti uus maailm. Informatsiooni allikaid on järsku palju rohkem - poes olevad sildid, ajalehtede pealkirjad, teeviidad jne. Selleks, et innustada lapsi lugema, ei pea alati lähenema väga "teaduslikult". On palju mängulisi võimalusi motiveerimaks lapsi rohkem lugema ja kirjutama.
Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.
Kuidas arendada lastes rahumeelsust
Lapsed vajavad rahulikkust. See loob neile teatud turvalisuse. Rahu ja enese tujude kontrollimine on tähtsad väärtused, mis johtuvad suures osas armastusest ja kodusest atmosfäärist.
Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
Lapsevanema jaoks oleks kahtlemata mugav, kui laps alati temaga nõustuks ja talle kuuletuks. See annab emale-isale hea tunde, et neil on õigus ning et ollakse lapsevanematena õnnestunud. Tegelikult on lapse isiksuse ja mina-arengule pikemas perspektiivis märksa kasulikum, kui ta ei ole alati vanematega nõus, vaid kui ta neile vastu vaidleb.
Pirtsaka sööja kavalusega ületrumpamine
Suurem osa väikelapsi on valivad sööjad vähemalt osa ajast, mõned on seda aga alati. Võimatu on ehk muuta valivat kaheaastatst täielikuks gurmaaniks, kuid olukorda saab kindlasti mõnevõrra parandada.
Mida teha, kui laps vingub?
Lapse vingumine on vanema jaoks äärmiselt kurnav. Vingumine on tavaliselt kõige hullem kolmanda ja kuuenda eluaasta vahel, aga paljud lapsed jätkavad kauem. 
Mida teha, kui laps kardab pimedust?
Paljud lapsed kardavad pimedust, mis väljendub näiteks õhtuti enne uinumist. Et last mõista ja aidata, on Perekeskuse Sina ja Mina koolitaja Õnne Aas-Udam kokku pannud head soovitused.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine? 
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.

Laps ei tule, kui teda kutsutakse

kolmapäev, 24. jaanuar 2018
Laps on õppinud täpselt seda, mida te olete talle õpetanud - et ta ei pea teie kutseid kuulda võtma. Ta teab, et kui te tõesti teda vajate, siis te tulete ja toote ta ära. Selleks, et saada lapsega taas hea kontakt, on mõned nipid.

Mida teha
  • Kutsuge. Oodake. Tegutsege. Järgige seda protseduuri: määrake lapse asukoht visuaalselt kindlaks. Hüüdke üks kord. Oodake 3 minutit. Minge lapse juurde, võtke tal käest kinni ja öelge: "Kui ma kutsun, siis ma tahan, et sa tuleksid." Siis viige ta soovitud kohta. Kui te seda järjekindlalt teete, saab ta aru, et te tõesti eeldate, et ta tuleb, kui teda kutsutakse.
  • Jälgige, kuidas teie perekonna täiskasvanud toimivad. Kas kutsuja hüüab mõnest teisest toast? Kas kutsutav pomiseb: "Kohe". Ja siis tuleb talle meenutada veel mitu korda, enne kui ta vastab? See ongi teie lapse käitumise eeskuju. Muutke enda reageerimisviisi ja andke oma käitumisega eeskuju, mida te oma lapselt ootate.
  • Hoiatage. Üleminek ühelt tegevuselt teisele võib olla lastele raske. Selle asemel, et hüüda: "Tule kohe!", püüdke anda esmalt kaks hoiatust. "Sa pead viie minuti pärast tulema." Mõni minut hiljem öelge: "Kaks minutit!" Siis: "Palun tule nüüd." Siis oodake veel üks minut. Kui ta ei reageeri, minge lapse juurde ja võtke tal käest kinni, öeldes: "Kui ma sin enda juurde kutsun, siis ma tahan, et sa ka tuleksid."
  • Tunnustage lapse soove. Andke talle mõista, et te saate aru, et ta tahab edasi mängida ning siis jätkake jutu ja tegudega, mis soodustavad kuuletumist, näiteks: "Ma olen kindel, et sa jääksidki basseini elama, aga nüüd on aeg minna. Su rätik on siin."
  • Kasutage lapse kutsumiseks lõunasöögikella või taimerit. Öelge lapsele, et kui ta kuuleb kellahelinat, peab ta tulema teie juurde enne, kui te jõuate viiekümneni lugeda. See on vahva ja konkreetne indikaator. Kui teil on rohkem kui üks laps, võite lasta kõigepealt ühel teie kutsele vastata ja siis helistage teisele teist korda kella.
  • Kontrollige ta kuulmist. Jälgige, et lapse kõrvakuulmist on kontrollitud ja tema kutsele vastamata jätmine ei tulene mõnest kuulmisprobleemist.

Mida mitte teha
  • Ärge kutsuge last kaugemalt kui umbes 8 meetrit. Mida kaugemal te lapsest olete, seda tõenäolisemalt eirab ta teie kutset.
  • Ärge kutsuge last enne, kui te olete tõepoolest tema tulekuks valmis. Kui te kutsute last, aga hakkate ise hoopis millegi muuga tegelema, annate talle mõista, et antud kutse oli vaid hoiatus selle kohta, et teda millalgi lähitulevikus vajate.
Loe lisa raamatust: "Nututa kasvatus" (Elizabeth Pantley)



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, JOHA, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Pähklipõhjal kreemjas kohupiimakook
Üks mõnusalt kreemjas ja mitte liiga magus kohupiimakook sobib suurepäraselt saabuvaks emadepäevaks.
Teemapäev ´Tähetargad´ lastemuuseumis Miiamilla, 15. jaanuaril
jaanuar
15. jaanuaril toimub teemapäev "Tähetargad" Kadrioru lastemuuseumis Miiamilla kell 14.30-17.30. Kutsume kõiki väikesi 5-11-aastaseid täheteadlasi uurima kosmost ja meisterdama oma isiklikku "planetaariumi".
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Tõhus ja lihtne nipp vaibalt plekkide eemaldamiseks
Vaibalt pleki eemaldamise juures on üks kõige olulisem reegel - mitte kunagi ära hõõru plekki. See teeb olukorra palju hullemaks ning võib lõppeda hoopis vaiba keemilisse puhastusse viimisega.
Isetetehtud hoiukarp - praktiline ning põnev ettevõtmine koos lapsega
Hoiukarbi meisterdamine on vaheldusrikas ja lõbus ettevõtmine, pealegi aitab näputöö arendada lastel peenmotoorikat . Lapsel on võimalik disainida just selline hoiukarp, mis talle kõige rohkem meeldib. Lisaks on tegemist vägagi praktilise tööga, sest karpidesse on alati miskit panna (nt mänguasjad, riided jne).