Pedagoogilised lähenemised
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla. 
Et laps saaks elus hakkama
Mida vajab laps, et oma eluga hästi hakkama saada? Kuidas saame vanemana oma last toetada? Krista Kivisalu on teinud intervjuu Norra pedagoogi ja lastevanemate kooli eestvedaja Godi Kelleriga. Siit on nii mõndagi kõrva taha panna. 
Kuidas suhtuda nutuhoogudesse lasteaiaga kohanemise perioodil
Lasteaiaga kohanemise perioodil kaasnevad nutuhood on mõistetavad. Vanemate jaoks võib see aeg olla emotsionaalselt üsna kurnav. Nutu põhjustest arusaamine aitab mõista lapse vajadusi ja emotsioone. 
Kuidas innustada lapsi lugema ja kirjutama
Kui lapsed hakkavad lugema ja kirjutama, avaneb nende ees täiesti uus maailm. Informatsiooni allikaid on järsku palju rohkem - poes olevad sildid, ajalehtede pealkirjad, teeviidad jne. Selleks, et innustada lapsi lugema, ei pea alati lähenema väga "teaduslikult". On palju mängulisi võimalusi motiveerimaks lapsi rohkem lugema ja kirjutama.
Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.
Kuidas arendada lastes rahumeelsust
Lapsed vajavad rahulikkust. See loob neile teatud turvalisuse. Rahu ja enese tujude kontrollimine on tähtsad väärtused, mis johtuvad suures osas armastusest ja kodusest atmosfäärist.
Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
Lapsevanema jaoks oleks kahtlemata mugav, kui laps alati temaga nõustuks ja talle kuuletuks. See annab emale-isale hea tunde, et neil on õigus ning et ollakse lapsevanematena õnnestunud. Tegelikult on lapse isiksuse ja mina-arengule pikemas perspektiivis märksa kasulikum, kui ta ei ole alati vanematega nõus, vaid kui ta neile vastu vaidleb.
Pirtsaka sööja kavalusega ületrumpamine
Suurem osa väikelapsi on valivad sööjad vähemalt osa ajast, mõned on seda aga alati. Võimatu on ehk muuta valivat kaheaastatst täielikuks gurmaaniks, kuid olukorda saab kindlasti mõnevõrra parandada.
Mida teha, kui laps vingub?
Lapse vingumine on vanema jaoks äärmiselt kurnav. Vingumine on tavaliselt kõige hullem kolmanda ja kuuenda eluaasta vahel, aga paljud lapsed jätkavad kauem. 
Mida teha, kui laps kardab pimedust?
Paljud lapsed kardavad pimedust, mis väljendub näiteks õhtuti enne uinumist. Et last mõista ja aidata, on Perekeskuse Sina ja Mina koolitaja Õnne Aas-Udam kokku pannud head soovitused.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine? 
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.

Kuidas lapsi lugema saada?

esmaspäev, 9. oktoober 2017
Selleks, et laps omandaks ükspäev lugemisoskuse, tuleb alustada korraliku vundamendi ladumist juba varases lapsepõlves. Oleme siinkohal välja toonud soovitused iga vanuseetapi jaoks.

0-5 aastased - Näidake neile, rääkige nendega
Lugemine ei saa tekkida tühjale kohale. Enne on vaja kõnet ja teadmist, et seda on võimalik kirja panna ja lugeda.
  • Lapsed reageerivad kõne toonile ja rütmile alates sünnist (tõenäoliselt varemgi). Rääkige nendega, laulge neile, lugege neile juba sünnist alates.
  • Umbes kuuekuuselt suudavad nad eristada sõnu kõnes.
  • Näidake neile asju ja nimetage neid, et laps hakkaks sõne esemete ja nähtustega seostama.
  • Kolmeaastaselt mõistavad ja kasutavad nad keelt peaaegu täies ulatuses. Nad on õppinud kasutama keelt teie eeskujul. Olge siis eeskujuks nii rääkimise kui ka lugemisel.
  • Näidake neile silte tänaval, poodides, pealkirju ja sõnu ajalehtedest jne. Nii saavad lapsed tuttavaks tähtedega.
  • Laske neil joonistada ja kritseldada.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete ja mõtlete ning laps hakkab tegema sama.
3-7 aastased - Lugege neile, rääkige nendega
Kodu on lapse esimene kool ja teie tema esimene ja tähtsaim õpetaja. Õpetades teda lugema ja lugemist armastama võib olla kõige tätsam asi edasise koolitee kujunemisel.
  • Raamatute ettelugemine arendab sõnavara ja huvi lugemise vastu. Lugege lapsele võimalikult palju ja rääkige sellest, mida lugesite.
  • Pildiraamatut lugedes näidake sõnadele, mida laps saab pildiga seostada.
  • Lapsed armastavad muinasjutte ja muid lugusid korduvalt kuulata. Ärge tüdige.
  • Lapsed armastavad luuletusi ja ise riime teha. Mängige sõnade ja nende kõlaga.
  • Õpetage lastele tähti mängides ja lugedes. Laske neil näidata ja nimetada tähti, mida nad juba tunnevad.
  • Laske neil nimetada tänaval, poes, raamatust, ajalehtedest sõnu, mida nad ära tunnevad, "lugeda" oskavad.
  • Lugege ise raamatuid ja tehke lapsele neile meeldivad raamatud kättesaadavaks.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete, mõtlete ja loete. Vastake lapse küsimustele.
5-9 aastased - Lugege koos nendega, rääkige nendega
Laps, kes kuuleb ja näeb, kuidas loetakse, hakkab ka ise proovima lugeda. Kiitke teda selle eest, olge talle selles abiks, leidke selle jaoks alati aega.
  • Laske lapsel valida endale meeldivaid raamatuid ka siis, kui ta veel hästi lugeda ei oska.
  • Ärge parandage ta väikesi vigu lugemisel. Parem rääkige pärast loetust. Tundke huvi, kuidas ta aru sai ja kuidas talle meeldis.
  • Ärge kunagi sundige last lugema.
  • Aidake teda, kui ta lugemisel hätta jääb, ka koolitükke tehes. Tähtsam on mõistmine.
  • Lugege koos, olles vaheldumisi kuulaja ja lugeja rollis.
  • Võtke laps kaasa raamatukogusse.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete, mõtlete ja loete. Rääkige sellest, mida laps näeb, teeb, tunneb ja loeb.
7-11 aastased - Olge lugemisel toeks, rääkige nendega
Lugemisest saab sel ajal enamasti mõtlemise ja õppimise tööriist. Ometi ei pruugi lugemine olla veel päris ladus ja kõik loetu arusaadav. Olge talle abiks.
  • Kiitke last, kui ta loeb.
  • Soovitage talle raamatuid, kuid laske tal endal valida.
  • Soodustage telesaadete vaatamist, kus peab teksti alt lugema. See arendab lugemise kiirust.
  • Õhutage teda teistele pereliikmetele ette lugema. See suurendab enesekindlust. Ärge parandage lugemisvigu, kui loetu mõte käest ära ei lähe.
  • Laske lapsel leida lugemiseks mõnus koht ja aeg.
  • Soodustage lapse omaloomingut: juttude, luuletuste jms kirjutamist ja esitamist.
  • Rääkige sellest, kuidas lapsloetusse suhtub, mida arvab, kuidas mõistab. Rääkige sellest, mida lapsele meeldib lugeda, teha.
9-... aastased - Laske neil lugeda, rääkige nendega
Sel ajal kujunevad enamuses lastest iseseisvad lugejad. Ärge takistage neid endi valikute tegemisel ka siis kui se ei sobi teie maitse või arvamusega. Tunnustage neid ja tundke nende eelistuste vastu huvi.
  • Soovitage neile raamatuid ja suunake neid, kuid ärge otsustage nende eest. Ärge kritiseerige nende valikuid. Lugeda midagi on parem kui mittemidagi lugeda.
  • Hankige neid huvitada võivat lugemismaterjali.
  • Arutage nendega selle üle, mida nad näevad, teevad, mõtlevad, tunnevad, loevad.
Allikas: www.luts.ee



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, Familon, GloMinerals, Herlitz, Huggies, Iittala, Joha, Keen, Laica, Lego, Lotte, Makayla Design, Maxi-Cosi, Munchkin, Muumi, Solgar, Sonett, Smoby, Stiga, Weleda jt

 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Isetetehtud hoiukarp - praktiline ning põnev ettevõtmine koos lapsega
Hoiukarbi meisterdamine on vaheldusrikas ja lõbus ettevõtmine, pealegi aitab näputöö arendada lastel peenmotoorikat . Lapsel on võimalik disainida just selline hoiukarp, mis talle kõige rohkem meeldib. Lisaks on tegemist vägagi praktilise tööga, sest karpidesse on alati miskit panna (nt mänguasjad, riided jne). 
Jääkaru päev Tartumaal Jääaja keskuses, 9. jaanuaril
jaanuar
9. jaanuaril kolib Tallinna Loomaaias suurt populaarsust võitnud Jääkaru päev Tartumaale Jääaja Keskusesse. 
Soeta oma lemmiklooma kaelarihmale helkurmaterjalist võtmehoidja ja teed head abi vajavatele loomadele
MTÜ Terve Lemmikloom on valmis saanud oma päris esimese toote, milleks on helkurmaterjalist võtmehoidjad.
Tallinna Linnamuuseumi laternaekskursioon ´Jõulud 500 aastat tagasi´ 7.-8. jaanuaril
jaanuar
Tallinna Linnamuuseumi jätkab uuel aastal laternaekskursioonide sarjaga. Seekordne jõuluteemaline ekskursioon on taas mõeldud lastega peredele ja juttu tuleb keskaegsetest jõuludest Tallinnas.
Kuidas olla abiks lapsele, kes ei saa seda, mida tahab
Väikelastega peredes on tavapärane, et lapse soovid ületavad vanemate kannatlikkuse piiri. Ülipopulaarses raamatus "Arukas armastus" on sel teemal igati asjalik lähenemine.