Pedagoogilised lähenemised
Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
Piiride vajalikkusest räägitakse palju, kuid piiride tunnetamisest ja austamisest oluliselt vähem. Peamiselt  vaieldakse selle üle, millised võtted on tõhusad või millised nipid töötavad, et saada lapse käitumine kiiresti oma kontrolli alla. 
Et laps saaks elus hakkama
Mida vajab laps, et oma eluga hästi hakkama saada? Kuidas saame vanemana oma last toetada? Krista Kivisalu on teinud intervjuu Norra pedagoogi ja lastevanemate kooli eestvedaja Godi Kelleriga. Siit on nii mõndagi kõrva taha panna. 
Kuidas suhtuda nutuhoogudesse lasteaiaga kohanemise perioodil
Lasteaiaga kohanemise perioodil kaasnevad nutuhood on mõistetavad. Vanemate jaoks võib see aeg olla emotsionaalselt üsna kurnav. Nutu põhjustest arusaamine aitab mõista lapse vajadusi ja emotsioone. 
Kuidas innustada lapsi lugema ja kirjutama
Kui lapsed hakkavad lugema ja kirjutama, avaneb nende ees täiesti uus maailm. Informatsiooni allikaid on järsku palju rohkem - poes olevad sildid, ajalehtede pealkirjad, teeviidad jne. Selleks, et innustada lapsi lugema, ei pea alati lähenema väga "teaduslikult". On palju mängulisi võimalusi motiveerimaks lapsi rohkem lugema ja kirjutama.
Lapse oma tuppa saatmine rahunemise eesmärgil mõjub hävitavalt tema enesehinnagule
Löömisega võrreldes tundub laste saatmine oma tuppa inimliku ja aruka võttena. See katkestab halva käitumise. See annab võimaluse maha rahuneda. See pole vägivaldne, kuid ometi pole tegemist optimaalse vahendiga.
Kuidas arendada lastes rahumeelsust
Lapsed vajavad rahulikkust. See loob neile teatud turvalisuse. Rahu ja enese tujude kontrollimine on tähtsad väärtused, mis johtuvad suures osas armastusest ja kodusest atmosfäärist.
Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
Lapsevanema jaoks oleks kahtlemata mugav, kui laps alati temaga nõustuks ja talle kuuletuks. See annab emale-isale hea tunde, et neil on õigus ning et ollakse lapsevanematena õnnestunud. Tegelikult on lapse isiksuse ja mina-arengule pikemas perspektiivis märksa kasulikum, kui ta ei ole alati vanematega nõus, vaid kui ta neile vastu vaidleb.
Pirtsaka sööja kavalusega ületrumpamine
Suurem osa väikelapsi on valivad sööjad vähemalt osa ajast, mõned on seda aga alati. Võimatu on ehk muuta valivat kaheaastatst täielikuks gurmaaniks, kuid olukorda saab kindlasti mõnevõrra parandada.
Mida teha, kui laps vingub?
Lapse vingumine on vanema jaoks äärmiselt kurnav. Vingumine on tavaliselt kõige hullem kolmanda ja kuuenda eluaasta vahel, aga paljud lapsed jätkavad kauem. 
Mida teha, kui laps kardab pimedust?
Paljud lapsed kardavad pimedust, mis väljendub näiteks õhtuti enne uinumist. Et last mõista ja aidata, on Perekeskuse Sina ja Mina koolitaja Õnne Aas-Udam kokku pannud head soovitused.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine? 
Klammerduv väikelaps ei ole ära hellitatud
Kui laps on väga klammerduv, võib see olla lapsevanema jaoks väsitav. Paljud pelgavad, et ema-isa jala küljes rippuv väikelaps ei saa kunagi iseseisvaks ja neile tundub see olevat lapse poolne manipuleerimine. 
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.
Kuidas saada laps magama oma voodisse?
Paljud väikelapsed magavad öösiti kas osaliselt või täielikult vanemate voodis. Kui lapsed kasvavad ja hakkavad vanemate voodist haarama liiga suure osa, võib see tekitada ebamugavust. Vanemad lihtsalt ei mahu oma voodisse enam ära ning tüdinevad öisest sahmimisest. 
Kui laps kipub liiga palju kamandama
Teatud vanuses kipub ilmselt enamik lapsi kamandama. See on nende uus avastatud oskus, mida nad üritavad pingsalt testida. Kui kamandamine muutub liiga sagedaseks, on selle reguleerimiseks mõned nipid.
Õhtune unejutt on kasulik lapse arengule
Laps magab umbes 40% oma lapsepõlvest maha, kuid teeb seda väga heal eesmärgil. Lapsevanemad tunnevad pika ja sügava une väärtust. Puhanud laps on rõõmus ja tasakaalukas, ta on uudishimulik ja õpib kiiresti. Korralik uni on lapse füüsilise ja vaimse arengu jaoks väga oluline. 
Rühma liikmeks kasvamine ning mängu erinevad etapid
Liitumaks rühmaga, vajab laps teatud valmidusi. Mudilase mängude keerukamaks muutumine osutab hästi, kuidas sotsiaalsed pädevused tegelikult arenevad. Üheaastase lapse asjade ümber ajamise perioodist areneb neljandaks eluaastaks välja fantaasiarikkad rollimängud. Kõik läbitavad etapid on vajalikud, loomulikud ja neid ei tohiks vanem ise nö kiirendada.
 
Soovitusi lastehoiuga kohanemiseks
Lastehoidu või lasteaeda minek on lapse elus suure tähtsusega muutus. See on keeruline etapp ka lapsevanemale. Lapse kohanemiseks on vajalik lapsevanemate, lapse ja hoidjate koostöö. See põhineb eelkõige vastastikusel usaldusel ja positiivsel suhtlemisel. 
Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada?
Väikelapseiga – lapse 2.-4. eluaasta - on tore aeg, kus väike inimene avastab ja õpib tundma maailma. See toimub suures osas aktiivse füüsilise tegutsemise kaudu. Mõistetavalt võib see arenguperiood aga lapsevanema jaoks olla väsitav, kuna on vaja pidevalt lapsel silma peal hoida, piire seada, lapse järelt koristada, jne. Mida siis teha, kuidas tulla toime olukorras, kus ei suuda enam nautida lapsega koosolemist, kui tekib kurnatus ning tüdimus või ajuti isegi soov kõigest sellest pääseda?
Aktsepteerides last sellisena kes ta on, saad õnnelikuma täiskasvanu
Aktsepteerides fakti, et laps on kes ta on, kasvatame õnnelikumaid täiskasvanuid. Aitamaks lapsel käiku lasta suuremat osa oma kaasasündinud võimetest, tasub mõelda allpool kirjeldatud soovitustele.

Lapse iseloom ja temperament

esmaspäev, 2. veebruar 2015
Tundes lapse temperamenditüübi eripära saame koos aidata lapsel kergemini kohaneda uues keskkonnas, toime tulema erinevates situatsioonides ja toetada lapse isikupärast arengut.

Inimese temperament vajab samapalju tähelepanu kui kõik muu isiksusega seonduv. Kasvatus aitab lapsel areneda õiges suunas. Igal lapsel on aga oma eripära ja temperament, iseenda tee kasvamiseks ja arenemiseks.

Psühhiaater Lembit Mehilane väidab, et arenguloo esimene episood on väikelapseiga. Teine arenguperiood, mida lastepsühholoogid määratlevad, kestab seitsmendast kümnenda eluaastni. Psühhiaater rõhutab, et meid ei ole ühe vormi järgi valatud. Täpselt nii nagu igal inimesel on oma isikupärane väline kehakuju on tal ka oma kindel temperamenditüüp. Temperamenditüübd on suhteliselt püsivad ega sõltu east ja olukorrast. Näiteks lapse kohanemine ei sõltu mitte ainult temperamendist või ümbrusest, vaid nende kokkusobimisest.

Lapsevanematel ja õpetajatel on hea teada, et muuta impulsiivse lapse reaktsioone ja käitumist vaikseks on raske, et mitte öelda võimatu. Ja seda pole vajagi. Igal temperamenditüübil on oma eelised ja puudused. Meil on vaja teada laste temperamenditüübi tugevaid külgi, et aidata tal kohaneda, paremini suhelda, omandada uusi teadmisi.

Allpool toome temperamenditüübi iseloomulikud tunnused ja soovitused, kuidas sellest tulenevalt lapsega käituda.
  • Koleerik
Laps on kiire ja liikuv. Ootamist on tal raske taluda. Ilmnevad kerged „emotsionaalsed plahvatused”. Tuju on muutuv (rõõmust kiiresti vihaks). Laps talub raskelt monotoonset tööd, mis nõuab püsivust ja kannatlikkust. Sellest hoolimata on koleerik sageli otsustusõimeline, endas kindel, ei tunne hirmu, armastab riske ja seiklusi. Süvenedes mingisse tegevusse, haarab kaasa ka teisi. Ta armastab vett, ujuda ja palju liikuda. Oma natuurilt on koleerik eksperimentaator- katsetaja.

Kuidas peaksid käituma lapsevanemad ja õpetaja?
Kõige tähtsam - et laps oleks haaratud teda huvitavasse tegevusse. Sellisel lapsel peab päeva jooksul kindlasti olema intensiivne füüsiline koormus. Sport tasakaalustab hästi koleerikut.

Kahjuks peab sellist last kontrollima rohkem kui teisi. Sooviga ennast ületada võib ta sagedamini sattuda ohtlikku situatsiooni. Hea on rahulikult harjutada teda nende tegevustega, kus on vajalik kannatlikkus: meisterdamine, konstrueerimine jms. 
  • Flegmaatik
Rahulik, emotsionaalselt tasakaalukas, püsiv ja distsiplineeritud tüüp. Ükskõik millise ülesande täitmisel äärmiselt aeglane. Oma huvide osas piisavalt püsiv, omandab kergelt päevakava nõudmised. Lärmakaid mänge selline laps ei armasta, samuti intensiivset suhtlemist eakaaslastega. Võtab kaua aega, enne kui võtab vastu mingi otsuse. Kui on otsustanud, siis vaevalt oma otsust muudab.

Kuidas peaksid käituma lapsevanemad ja õpetaja?
Talle võib kerge südamega usaldada ülesandeid: laps-flegmaatik on väga kohuse- ja vastutustundlik. Ärge kunagi kiirustage teda! Siis hakkab flegmaatik tegutsema veelgi aeglasemalt! Flegmaatiku jaoks on täiesti sobimatu kiirustamise õhkkond ja täpne aja limiit. Sellisel lapsel tuleb aidata väljendada oma emotsionaalseid üleelamisi: selgitada talle, mida tunnevad teised inimesed erinevates olukordades, mis talle muret valmistab.

Et lapse käitumine ja mõtlemine ei muutuks stereotüüpseteks, anda talle rohkem loomingulisi ülesandeid, milles oleks võimalik valida mitme otsustamisvariandi vahel. Viia flegmaatikut näitustele, muuseumidesse. Las ta täiendab oma emotsionaalset kogemust.
  • Melanhoolik
Selline laps on emotsionaalselt väga tundlik ja kergesti haavatav. Emotsionaalne üleelamine kestab tal kaua ja segab keskendumist erinevatele tegevustele. Melanhoolik tunnetab hästi teiste inimeste emotsionaalset seisundit, määratledes seda miimika, intonatsiooni ja liigutuste järgi. (Miks on onu nii kuri?) Melanhoolik laps vajab lähedaste tunnustust, kiitust ja tuge. Ebakindluse tõttu endas, läheb väga raskelt kontakti saamine eakaaslastega, solvuv ja suhtub äärmise ettevaatlikkusega kõigesse uude. Väiksemgi ebameeldivus võib lapses esile kutsuda pisarad. Melanhoolik reageerib haiglaslikult väljakujunenud emotsionaalse keskkonna muutustele (uus õpetaja, hoidja peres, lahutus jms)  Väsib kiiresti.

Kuidas peaksid käituma lapsevanemad ja õpetaja?
Sellise lapse jaoks on kõige tähtsam rahulik, heatahtlik psühholoogiline õhkkond kodus ja lasteaias. Last- melanhoolikut tuleb palju kiita, näidates talle usku tema võimetesse. Isegi kui ta täidab ülesande halvasti, tuleb temasse sisendada usku, kiites heaks tema püüdu lahendada üks või teine ülesanne.

Lapsele tuleb luua pidevalt võimalus saada eduelamusi ka kõige tähtsusetuna tunduvatest ülesannetest. Sagedamini rääkida läbi positiivsed momendid, püüda teda eemale tuua murelikest mõtetest. Õpetada talle tegema iseseisvaid valikuid ka harjumuspärastes elulistes situatsioonides (millise mänguasjaga mängida, mida selga panna, kellega mängida, mida süüa jne).
  • Sangviinik
Ta on elurõõmus, liikuv ja uuest tegevusest vaimustuv ja kiiresti kaasaminev laps. Kõige enam meeldib talle muljete vaheldusrikkus. Harva viib alustatud tegevuse lõpuni. Selline laps harjub kiiresti tundmatu olukorraga, haarab endaga kaasa sõpru, võib olla initsiaatoriks erinevate laste riugaste puhul. Ta on uudishimulik ja suudab oma emotsioone vaos hoida. Õpib kergesti, haarates kõike lennult. Sangviinikut huvitab rohkem protsess kui tulemus.

Kuidas peaksid käituma lapsevanemad ja õpetaja?
Lapsele peab kindlasti olema tagatud ligipääs erinevatele tegevustele. Mitte koormata teda ebahuvitava motoorse tegevusega. Küll aga tuleb sangviinikut abistada keskendumisel valitud tegevusele ja viima alustatu lõpuni. Tuleb olla nõudlik. Soovitav on, et kõik pereliikmed järgiksid ühtseid kasvatuspõhimõtteid.

Seega:
Tundes lapse temperamenditüübi eripära saame koos aidata lapsel kergemini kohaneda uues keskkonnas, toime tulema erinevates situatsioonides ja toetada lapse isikupärast arengut. Kasvamise, arengu ja õppimise eelduseks on lapse hea enesetunne! Lapse hea suhe oma lähedastega annab lapsele turvalisuse tunde ja usu iseendasse.

Allikas: www.teatoimeta.ee



pood.minulaps.ee - soodsalt kodused asjad tuntud kaubamärkidelt
ABC Design, Angry Birds, Biolatte, Bradley Textile, Crescent, Cybex, Ecolab, Difrax, Fehn, GloMinerals, Haba, Helmi, Herlitz, Huggies, Lotte, Munchkin, Muumi, Neutral, Shea Mooti, Sonett, Weleda

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Soovitusi nahakuivuse leevendamiseks ja raviks
Kas kannatad lõhenevate huulte ja kuivade käte pärast? Kas sulle tundub aeg ajalt nagu oleks nahk su ümber mõni number väikemaks jäänud? Kui jah, pakume mõtteid selle ebameeldiva probleemi lahendamiseks.
7 asja mida lapsevanemana teha, et kaitsta oma last internetis peituvate ohtude eest
Järjest enam räägitakse avalikult sellest, kuidas tagada laste turvalisus internetis. On teada, et lapsed suudavad imekiiresti omandada arvuti kasutamise oskuse ning surfata mööda interneti avarusi. Selleks, et laps ei satuks "valedesse" kohtadesse, tasub lapsega põhjalikult rääkida ja sõlmida kokkulepped.
Tervislikud õuna-kaeraküpsised
Ilma võita, suhkruta ja munadeta kaeraküpsised? On see võimalik? Võiks arvata, et kui nad ei sisalda suhkrut ega mett, siis tõenäoliselt nad ei maitse ka eriti. Või ehk siiski? Kas suudavad õunad ja rosinad suhkru puudumist kompenseerida?
Meisterdamise laupäev Kalamaja Lastemuuseumis, 31. jaanuaril
jaanuar
Kalamaja Lastemuuseumis toimub sel laupäeval tore ettevõtmine, mille raames voolitakse ja joonistatakse koos lastega hobuseid ning otsitakse üles muuseumis olevad mänguhobused.
Perehommikud Eesti Lastekirjanduse Keskuses igal laupäeval
mai
Ootame lapsi koos vanematega igal laupäeval kell 12-14 perehommikule, kus loeme ja jutustame, hakkame koos meisterdama ja mängima või tähtsate ja põnevate asjade üle aru pidama.