Tervislik elu
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.

Toitumisspetsialist, treener ja kolme lapse ema Pilleriin Täht: Sinu lapse tervis on Sinu kätes

kolmapäev, 13. aprill 2016
Toitumisest räägib täna pea iga ajakiri ja ajaleht, iga teine blogi ja netileht. Toitumine on kuum teema, kuid enamjaolt puudutab see kõik täiskasvanuid – ülekaalulisi, alakaalulisi, haigeid ja terveid, neid, kes soovivad kaalu alandada, lihasmassi kasvatada või organismi puhastada. Miskipärast aga pööratakse laste toitumisele kordades väiksemat tähelepanu, ometigi on just 1-3 aastaste laste läbimõeldud ja tasakaalustatud toitumine oluline tegur lapse arengus ja tervises, millega laotakse alus terveks eluks.

Pole kellelegi saladus, et nii lapsevanemad, eriti emad, jälgivad erinevaid dieete, loevad kaloreid, püüavad olla sportlikud ning valmistavad endale tihtipeale perest eraldi sööke, seda kõike ikka selleks, et tunda end hästi ja armastada oma keha. Siit edasi jõuame olukorrani, kus pereema valmistab endale tervislike salateid, kvaliteetseid liha- ja kalaroogasid, kuid lastele neid kippuma ei paku, sest eelnevatest kordadest on emal tekkinud arusaam, et „laps seda nagunii ei söö“, „talle see ei maitse“ või „mis ma ikka peale käin“.

Suurt rolli mängivad siin veel erinevaid toitumisviisid ja harjumused, mida täiskasvanud inimesed vastavalt oma elustiilile püüavad järgida ning kus tuleb tihtipeale ühest või teisest toituainest loobuda, olgu selleks siis liha, jahu- või hoopiski piimatooted. Loomulikult pole täiskasvanud  inimesel keelatud süüa seda, mida soovib, kuid kindlasti ei tohiks oma elustiili tõttu unustada ära lapse vajadused, kelle organism alles areneb. 

Seega on üsna tõenäoline, et väikelapse hoiak toidu suhtes võib kujuneda väga valikuliseks kui lapsevanemad jätavad mõned toiduained põhjenduseta oma lapse menüüst välja. Siis juhtubki, et tervislikud värsked toidud muutuvad lapse jaoks ebaatraktiivseks ning võib minna aastakümneid enne kui ta avastab enda jaoks toidu, mis talle lapsena üldse ei meeldinud aga nüüd, mitu aastat hiljem, lausa jumaldab. Klassikaline näide võib olla siin ehk tatar.

Näiteks Mari lapsena tatart ei söönud, ema andis küll proovida, kuid igal korral laps keeldus, lõpuks loobus ka ema lapsele tatra pakkumisest. Kuid kas õige on siin loobuda või hoopis püüda last tatart sööma meelitada, olgu selleks siis erinevad viisid tatra valmistamiseks või aeg-ajalt last ikka proovima kutsuda.

Väikelaps vanuses  1–3 eluaastat sõltub täielikult oma vanematest – toidulaud, aktiivsus, riietus jne. Kõige olulisem on siin fakt, et  väikelapse toidulaud on tema vanemate valida ning see on see koht, armsad emad-isad, kus teil tuleb anda oma panus, et ehitada tugev alus lapse toitumisharjumustele, mis mõjutab teie lapse läbi terve elu. Kui õpetate, soovitate ja proovite koos lapsega süüa erinevaid köögivilju, putrusid, marju, kala, puuvilju, siis on suur tõenäosus, et teie laps sööb neid ka hilisemas elus ning tema toidulaud on seega mitmekesine ning tasakaalustatud, mis on tugeva tervise aluseks.

Mõelge pisut koos minuga. Kas teil on toite või toiduaineid, mida te ei söö, sest saite lapsepõlves trauma või mida teie peres lihtsalt mitte kunagi söödud ei ole? Kuidas hakkab teie laps armastama värskeid salateid, köögivilju, kala ja tervislikke maiustusi, kui teie neid talle ei paku? Millisena te soovite oma last kümne või kahekümne aasta pärast näha? Terve, ilusa, õnneliku, tugeva ja enesega rahulolevana või õnnetu, ülekaalulise, enesega rahulolematu ja haigena? Jah, toit võib seda kõike pakkuda. Nii head enesetunnet ja vormis keha kui ka ülekaalu ja halba enesetunnet.

Olgem oma lapsele eeskujuks tervisliku ja täisväärtusliku toitumise teekonnal.  

Artikli autor: toitumisspetsialist Pilleriin Täht

 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Mida teha hääle tõstmise asemel?
Millest räägib see, kui me oma lähedaste peale häält tõstame, nende peale karjume? Kindlasti on selle taga hirm ja/või kogemus, et meid vaikselt ja rahulikult rääkides kuulda ei võeta ja kindlasti on selle taga meie oma katmata vajadused, meie enda rahulolematus ja valu kõigi nende asjade pärast, mis ei ole nii nagu me tahaksime. 
Perepäev Kesklinna Lastepolikliinikus, 16.aprillil
aprill
16. aprillil kell 11:00-12:30 toimub Tallinna Lastepolikliinikus TASUTA perepäev, mille teemaks on „Laps ei ole täiskasvanu“.
Linaseemned turgutavad ja tugevdavad tervist
Lina on üks vanimaid kultuurtaimi, selle seemneid on söönud nii inimesed kui loomad juba tuhandeid aastaid, ka on linaseemneid ning õli kasutatud lisaks toidulauale ka rahvameditsiinis.
Rootsi lõbustus- ja teemapargid
Rootsi on tuntud kui lastesõbralik maa. Seal on lastele mõeldes palju põnevaid teemaparke, lõbustusparke, muuseume ning loomaaedasid. Suvi veel kestab ning ühe toreda Rootsi reisi jõuab veel enne sügist ette võtta.
Väikesele poisile on vaja riideid ja jalanõusid
MTÜ Do Good soovib leida ühele väikesele poisile* riideid ja jalanõusid.