Tervislik elu
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.

Hambapesu kaariest kontrolli all ei hoia

teisipäev, 31. jaanuar 2017
Kuidas on lood teie ja teie laste hammastega? Kas ka teile on õpetatud, et kaariese vastu saab hõlpsasti võidelda tiheda hambapesuga? Kas olete vahel mõelnud, kuidas on võimalik, et teie hambad sagedasest hambapesust hoolimata lagunevad, samas kui mõnel palju viletsamate hügieeniharjumustega tuttaval hambad terved püsivad?

Vikerraadios külas olnud Eesti Hambaarstide Liidu juhatuse liikme Marek Vingi väitel on teadusliku faktina tõestatud, et kodustes tingimustes inimesed oma hambaid nii puhtaks ei saa, et hammaste vahele ja hambakaelale jäänud katt happerünnakut esile kutsuda ei suudaks. Tõsi küll, hammaste hoolsa pesuga on võimalik vähendada ja ära hoida igemepõletikku.

Kaariest ehk hambamädanikku põhjustav pisik ei ole nimelt midagi üksikut, mille hoolsa hambaharjamisega lihtsalt suust välja saaks pesta. Just seetõttu pole abi saadud ka Streptococcus mutansi vastasest vaktsiinist (tegu on bakteriga, keda arvati olevat kaariese tekkimises ainusüüdlane). Peale vaktsiiniga katsetamist selgus aga, et isegi juhul, kui suuõõnest enam Streptococcus mutansit ei  leitud, võidutses kaaries ikka edasi. Ja loomulikult, sest tegelikult aitavad kaariese tekkeks kaasa rohkem kui paarkümmend erinevat  bakteritüve.

Seega ei määratletagi kaariest mitte millegi muu, kui suus olevate mikroobide tasakaalu häirena. Patoloogilised tüved aga hakkavad suus võimutsema seoses liiga sagedaste happerünnakutega. Nimelt järgneb igale söömisele-joomisele-näksimisele meile juba reklaamidest tuntud happerünnak, mis kestab ligi tunni ja põhjustab hammastes mineraalide kao.

Järgmised kolm tundi kulub aluselisel süljel hammaste remineraliseerimiseks ehk tekkinud hambaaukude parandamiseks. Kui selle aja jooksul pannakse toime aga veel mitu happerünnakut, et jäägi süljel aega juba tekkinud kahjude parandamiseks. Hambakaaries on seega puhtalt liigsagedase söömise ja magusate-happeliste jookide tarbimise haigus. Ära ei tasu unustada sedagi, et inimene on üks tervik ja niikaua, kui meie üldine soolefloora on tasakaalustamata, ei ole ka erilist lootust, et suuõõnes asjad teisiti sujuksid.

Hammastele kleepuvad magusad-rasvased söögid (küpsised, kommid, kartulikrõpsud) kahjustavad hambaid tunduvalt kauem ja rohkem kui mahlased-magusad puu- ja juurviljad nagu õun või arbuus. Janu puhul ja söögikordade vahel tuleb joogiks valida ikka ja alati vesi, mis ei tekita happerünnakut, vaid aitab nagu sülgki neutraliseerida suus tekkinud happelist keskkonda.

Kahjuks on enamuse laste janujoogiks tänapäeval mahl, piim või lausa kihisevad joogid. Toidukordade vahele pikituna annavad nad tõsise panuse hammaste pehmenemiseks ja kaariese peoks. Lisanduvad veel iga natukese aja tagant suhu lipsavad kommid-krõpsud ja imestamiseks polegi põhjust.

Toidukordade vahele näritud nätsule ei tasu samuti lootma jääda. Nätsu närimine küll stimuleerib süljeeritust ja aitab seeläbi baktereid minema uhtuda ning happelist keskkonda neutraliseerida. Lisaklauslina tasuks siiski meeles pidada, et näts peaks sisaldama magusainena ainult ksülitooli, mis takistab bakterite ainevahetust ning niiöelda „paneb nad lämbuma“. Eestis sisaldavad tavapoes müüdavad nätsud aga vähese ksülitoolikoguse kõrval reeglina veel ka ohtlikke magus- ja lisaained (aspartaami, acesulfaam-K-d, sukraloosi, tsüklamaati etc.), mis üldjuhul inimeste ja eriti laste tervisele kasuks ei tule. On teada, et mitmed neist tekitavad tõsiseid allergiaid, peavalusid, närvisüsteemihäireid jm. Kõiki neid kehavõõraid aineid on lisatud küll väidetavalt ohututes kogustes, kuid siiani ei ole keegi uurinud nende ainete sünergilist toksilisust ehk seda, mismoodi need ained koostöös organismi mõjutavad. 

Ja lõpuks väike meeldetuletus noortele emadele ja nende beebisid jumaldavatele sugulastele-tuttavatele  – beebidele kandub kaaries reeglina edasi läbi täiskasvanute.  Seega tuleks otsustavalt vältida beebi luti või lusika läbi oma suu tõmbamist ja suule suudlemist. Samuti jumaldab juba suhu tekkinud  kaaries  öiseid  mahla- ja segupudeleid (teatavasti sisaldavad mõned piimasegud pea sama palju suhkrut kui  kihisevad karastusjoogid). Rinnapiim otseselt kaariest ei tekita, kuid kuskilt juba suhu saadud bakter võib kahjuks jõudsalt kosuda ka rinnapiima baasil.

Seega võib tervete hammaste rusikareegliks pidada:
  • Kindlaid toidukordi (mille käigus võib loomulikult  juua nii happelisi mahlu kui ka pisut maiustada) ja ranget näksimisest  hoidumist.
  • Tervislikku toitu, mis aitab korras hoida nii soolefloorat, suuõõnt kui kogu organismi.
  • Toidukordade järgset suu loputamist puhta veega, mis hapet pisut vähendada aitab.
  • Janujoogina tuleks juua vett ja ainult vett.
  • Vahetult peale söömist tuleks vältida hammaste pesemist, vastasel juhul kahjustatakse hambaemaili happega veelgi rohkem. Seega pestakse hommikuti hambaid ikka enne söömist, peale söömist aga loputatakse suud.
Tugevaid ja terveid hambaid!

Lisalugemist nätsude kohta: www.minulaps.ee/tervislik-elu/ole-teadlik-natsu-koostisest-ja-selle-mojust-lapsele

Allikas: Liis Orav, tervise- ja toitumisnõustaja, www.toitumistarkus.ee



pood.minulaps.ee
 - soodsalt kodused asjad tuntud kaubamärkidelt
ABC Design, Angry Birds, Biolatte, Bradley Textile, Crescent, Cybex, Ecolab, Difrax, Fehn, GloMinerals, Haba, Helmi, Herlitz, Huggies, Lotte, Munchkin, Muumi, Neutral, Shea Mooti, Sonett, Weleda

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Multikad pannkoogiga Piip ja Tuut Mängumajas 31. jaanuar ja 01. veebruar
veebruar
Piip ja Tuut Mängumaja kutsub kõiki peresid nädalavahetusel kohvikusse multikaid vaatama ja pannkooke sööma! 
Mida vajab teismeline oma vanematelt
Et mõista oma teismelist/murdeealist last paremini, soovitaks lugejal teha kohe üks väike meenutusharjutus: meenuta hetkeks – milline teismeline olid Sina? Mida Sulle meeldis teha, kellega koos olla? Mida Sa kindlasti teha ei tahtnud ja kuidas sellises olukorras käitusid? Kuidas Su vanemad Sind sellises olukorras kohtlesid?
Esmaabi luumurru korral
Talvisel ajal on libeduse tõttu palju enam luumurde kui muul aastaajal. Seetõttu on kasulik teada peamisi esmaabi võtteid.
Lapsed teavad küll, mid nad tahavad, kuid sageli ei tea, mida nad vajavad
Rahvusvaheliselt tunnustatud pereterapeut ja mitmete lastekasvatusteemaliste raamatute autor Jesper Juul on oma raamatus "Sinu tark laps" põhjalkult käsitlenud isikliku vastutuse ja lapse teenindamise temaatikat.
Kuidas eemaldada isegi kõige jonnakamaid plekke ja laikusid
Vahest satub riietele selliseid plekke, millega ei oska midagi peale hakata. Eriti kurb, kui need on sattunud täiesti uuele kleidile, pluusile või muule lemmikriietusele. Siit mõned ideed, kuidas võiks proovida vabaneda kõige hullematest plekkidest.