Tervislik elu
Paar sõna imikute ja laste soolestiku mikrofloorast
Elu on sünnist alates tulvil katsumusi. Peale pika imetamisperioodi ja tervislike eluviiside vajavad lapsed harmoonilist ja armastavat keskkonda, sest stress nõrgestab nende immuunsüsteemi. Laste immuunsüsteem võib vajada toetust nii kaua, kuni see on väljaarenenud. 
Imelik ja imeline nuikapsas, mida armastavad ka lapsed
Nuikapsas on suurepärane komponent erinevates toorsalatites, lisand erinevates paja- ja ahjuroogades ning sobib küpsetamiseks ja grillimiseks. Tegemist on ühe maitsvaima kapsasordiga ning suve mõnusaim toiduavastus. Mõnusalt krõmpsuvat ja magusat nuikapsast lapsed lausa armastavad.
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 

Orgaaniline toorkakao – supertoit ja põletikuravim üheskoos

teisipäev, 25. oktoober 2016
Kakao ning sellest tehtud  šokolaad on tuntud oma lõõgastust ja õnnetunnet esilekutsuva toime poolest. On palju inimesi, kes ei kujuta ilma kohustusliku šokolaadita oma päeva isegi ette. Samas on kakaol ka pisut patune oreool – seda võib endale lubada, kuid vaid õige natuke. Reeglina varitseb šokohoolikut suur oht minna liiale nii suhkru, rasva kui kalorite tarbimisega.

Tegelikult on suur vahe, millist kakaod me tarvitame ja mis kujul, kas tegu on orgaanilise toorkakao või transrasvase piimašokolaadiga. Õigel kujul ja koguses on kakao üks võimsaimaid maapealseid põletikuvastaseid supertoite. Siinkohal on oluline märkida, et paljud neist ühenditest kaovad kui kakaod kuumutada, nii sisaldabki toorkakao ca seitse korda rohkem antioksüdante kui poešokolaad.
  • Magneesium. Kakao sisaldab taimedest teadaolevalt kõige rohkem magneesiumi. Tegu on lõõgastusmineraaliga, mis toimib kehas nii krampide kui tursete alandajana. Magneesium hoolitseb hormonaalse tasakaalu, veresoonte tervise, hea närvijuhtivuse, veresuhkru tasakaalustamise ning tugevate luude eest. 
  • Kroom Kakaos on külluslikult kroomi, mis on tuntud oma veresuhkrut tasakaalustava toime poolest. Ka kroomitase jätab enamikul meist soovida ja nii ongi soovitus tarbida orgaanilist Tseiloni kaneeli ja toorkakaod igati omal kohal. Kroom mängib tähtsat rolli ka maksafunktsioonide toetamisel seoses suhkrut ja tärklist sisaldava toidu fermentatsiooniprotsessiga ning on seda olulisem juhul, kui me viletsate toiduvalikutega liialdama kipume.
  • Teobromiin. Kakao ei sisalda kofeiini, nagu sageli ekslikult arvatakse, küll aga teist võimekat alkaloidi nimega teobromiin. Teobromiinil on südametegevust stimuleeriv, veresooni ja silelihaseid laiendav, õrnalt diureetiline toime (sobib hästi tursete leevendamiseks). Tegu on närvisüsteemi leebe ergutajaga, mis ei toimi samas äkilise stimulandina nagu kofeiin. Teobromiini peetakse afrodisiaakumiks ning nähtavasti võivad ka šokolaadisõltlased näidata süüdistavalt näpuga just teobromiini poole.
  • MAO inhibiitorid. Kakaol on isu vähendav toime, kuna see sisaldab teatud ensüümide pärssijaid (MAO inhibiitoreid), mis võimaldavad serotoniinil ja teistel olulistel närvivahendusainetel kauem ajus ringelda. Monoamiin oksüdaasi inhibiitoritele omistatakse ka noorendavat mõju, ühtlasi on tegu kaalulangust stimuleerivate ühenditega.
  • Fenetüülamiin (PEA). Kuumutamata toorkakaos on peidus võimas kemikaal, mida toodame kehas vaid sügava armumise ajal. Pole siis ime, et seostame šokolaadi naudingute ja armastusega. Olgu rõhutatud, et tavalises šokolaadis seda ainet enam eriti ei ole. Fenetüülamiinil on lisaks nii fokusseerumist kui ärksust stimuleeriv toime.
  • Flavanoolid. Harvardis tehtud uuringus selgus, et need põletikuvastased ühendid aitavad toota lämmastikoksiidi, mis on asendamatu veresoonte laiendaja ja looduslik verevedeldaja. Flavanoolide näol on ühtlasi tegu aju kaitsvate ja kognitiivset võimekust stimuleerivate ühenditega, millele omistatakse suurt tähtsust ka nt Alzheimeri tõve ravi seisukohalt.
  • Arginiin. Toorkakao sisaldab 33% rohkem arginiini kui kuumutatud kakao. Tegu on aminohappega, mis on juba eelmainitud lämmastikoksiidi tähtis eelaine ning oluline nii lihasmassi tekkeks kui treeningust taastumiseks.
  • Anandamiid ehk õndsuse kemikaal. Kakao sisaldab anandamiidi – ainet, mida toodetakse ajus ka enesega rahulolu tundest ajendatult. Kakao sisaldab nii anandamiidi kui seda lagundavate enüümide pärssijaid, mis võimaldavad sel ainel meile kauem mõju avaldada ja heaolutunnet nautida.
  • C-vitamiin. Toorkakaos on ka C-vitamiini – põletikuvastast ainet, mis kuumutamisel kahjuks suures osas hävib.
  • Trüptofaan. Kakao on tänuväärne trüptofaani allikas. Tegu on asendamatu aminohappega, mis on oluliseks ehituskiviks isu, rahulolu ja seksuaalsust reguleerivale serotoniinile ja sellest edasi toodetavale melatoniinile (unehormoonile). Trüptofaan on kuumatundlik, toorkakao sisaldab ca 33% rohkem trüptofaani kui tavaline kakao.
Kakao terapeutilist võimekust on ka teaduslikult uuritud. Nii nt leidsid  Itaalia uurijad, et kakao aitab langetada vererõhku. L’Aquila Ülikooli teadlaste rühm jõudis aga järeldusele, et kakao parandab suhkru ainevahetust – oluline teadmine diabeetikutele ja metaboolse sündroomiga inimestele. Samuti on leitud, et kakaos olevad katehhiinid kaitsevad südamehaiguste ja vähi eest.

Kakao sisaldab muu kasuliku hulgas ka väärtuslikke polüfenoole, katehhiine ja epikatehhiine. On uskumatu, kuid oma kaalu kohta sisaldab kakao rohkem antioksüdante kui mustikad, punane vein, granaatõunad ja gojimarjad kokku. Antioksüdandid kaitsevad meid haiguste eest, hoiavad kontrolli all põletiku ja hoiavad naha noorena. Ka tumedat šokolaadi reklaamitakse sageli antioksüdantide allikana, kuid toorkakao trumpab selle kaugelt-kaugelt üle.

Allikas: Liis Orav, toitumisnõustaja, www.toitumistarkus.ee



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, Familon, GloMinerals, Haba, Herlitz, Huggies, Iittala, Joha, KEEN, Laica, Lego, Lotte, Makayla Design, Maxi-Cosi, MOLO, Munchkin, Muumi, Solgar, Sonett, Smoby, Stiga, Qilikang, Weleda jt

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Pannkoogid maguskartuliga - suhkru-, gluteeni- ja munavaba
Uskumatu, aga tõsi - on võimalik küpsetada suhkru-, gluteeni- ja munavabu pannkooke, mis maitsevad kogu perele. Kes soovib, võib proovida ka piima asendada mõne taimse piimaga, et tulemus oleks ka laktoosivaba!
Drillimisest ei ole kasu
Sageli tahetakse laste lugemist, käekirja ja arvutamist drillida, mis võib lapse jaoks olla üsna igav ja tüütu. Eriti siis, kui see hästi välja ei tule.
Ravimteega külmetuse vastu
Küllap on igal eestimaalasel meeles vähemalt üks tee, mida lapsepõlves haigena sai joodud. Küllap tuleb täiskasvanunagi haigestudes kõikvõimalike apteegist saadavate vahendite kõrval külmetuse esmaabina meelde kuum tee sidruni ja meega. 
Kuidas aidata last toime tulla lasteaia-ja koolipingetega?
Kas sinu laps puhkeb tihti peale kooli- või lasteaiapäeva nutma, raevutseb või ütleb halvasti? Siin on mõned mõtted, kuidas lapsevanem saab toetada last igapäeva pingetega toimetulekul.
Uudishimulike leiutajate linnalaager, 24.-28. oktoobril
oktoober
Sügisesel koolivaheajal kutsub lasteklubi Väike Päike uudishimulikke lapsi vanuses 7-11a tutvuma leiutajate ja teadlaste maailmaga.