Tervislik elu
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.

Munad – kas ohtlik kolesteroolipomm või supertoit?

teisipäev, 21. oktoober 2014
Olgu keedetud, pošeeritud või munapudru kujul, muna on tervisetoit. Seda võib kindlameelselt väita nii sinna kätketud kvaliteetse valgu tõttu (muna on täiusliku valgu võrdkuju) kui ka munades sisalduva letsitiini ja antioksüdantide pärast. 

Munas on palju fosforit, kaltsiumit, magneesiumit, fluori, joodi, seleeni, vaske, tsinki ja mangaani. Samuti leidub seal eeskujulikus proportsioonis kõiki üheksat kehale vajalikku asendamatut aminohapet, hulgaliselt mineraale ja rasvlahustuvaid vitamiine. Teisisõnu kõike seda, mis on vajalik uue elu alguseks.

Vahepeal võimutsenud kolesteroolikartuse aeg, mil soovitati süüa vaid munavalgetest tehtud omletti, on praeguseks õnneks mööda saanud, seda enam, et just munakollases peituvad ju rasvlahustuvad vitamiinid (D, E, A). Vastupidiselt varasematele hirmudele ei tõsta munad LDL kolesterooli. Südamevaenulikult toimivad hoopis valmistoitudes sisalduvad transrasvad ja Omega 6 rasvhappeid sisaldavate rafineeritud päevalille-, maisi-, soja-, rapsiõlide jms liigtarbimine.

Munad kaitsevad ajufunktsioone
„Õnnelike“ ehk vabalt peetavate kanade munad sisaldavad rohkesti Omega 3 rasvhappeid, D- ja B12- vitamiini ning koliini, mis on tõeliseks kingituseks ajule. Koliinil ehk B4-vitamiinil on oluline roll paljudes metaboolsetes protsessides, ühtlasi toimib see närvivahendusainena. Koliin parandab mälu ja kognitiivseid funktsioone.

Vitamiin B12 on aju normaalseks tööks ülioluline. Uuringud on näidanud, et B12 puudus võib viia ajurakkude kokkutõmbumiseni, mis suurendab eelsoodumust haigestuda Alzheimeri tõppe ja dementsusesse. Omega 3 rasvhapped ja D-vitamiin aitavad parandada ajufunktsioone ja mälu, vähendada depressiooni ja ärevustunnet.

Munad aitavad püsida õiges kaalus
Kuna muna on täiuslik proteiiniallikas, siis annab see rohkesti energiat ning aitab ka kõhul kauem täis püsida. Munad ei tekita veresuhkru kõikumisi, vaid tagavad stabiilse energianivoo pikaks ajaks. Veelgi enam, ajakirjas Network Health Dietitian avaldatud uurimuses leiti, et munas peituvad spetsiifilised valgud, mis suruvad näljatunnet maha rohkem kui mõni teist tüüpi proteiin. Seega aitavad munad kergendada ka kaalujälgimist. Munades peituv biotiin (B7-vitamiin) mängib olulist rolli glükoosi ja rasvhapete ainevahetuses ning aitab tasakaalustada vererasvade taset.

Kaitsevad silmade tervist
Munad sisaldavad rasvlahustuvaid karotenoide luteiini ja zeaksantiini, mis tulevad eriliselt kasuks maakula degeneratsiooni ennetamisel ja vähendavad katarakti riski. Antud ühendite antioksüdantne efekt aitab tugevdada võrkkesta ja kaitsta silmi vabade radikaalide poolt tekitava kahjustuse ning päikese ultraviolettkiirguse eest. Luteiini leidub ka rohelises lehtviljas, kuid seoses rasvhapetega omastab organism neid ühendeid  paremini just munadest.

Stimuleerib lihaste kasvu
Mune peetakse nende kõrgkvaliteetse valgu sisalduse tõttu suurepäraseks toiduks  ka neile, kes on huvitatud lihaste kasvatamisest. Teatavasti on valgud lihaste ehitusmaterjaliks ja munavalges olev albumiin on aine, mis stimuleerib täiendavalt valgu imendumist ja lihaskasvu.

Kuumtöötlemine muudab valgud küll kehale halvemini omastatavaks, kuid salmonella kartusest ajendatuna ei soovitata mune siiski päris toorelt süüa. Praemunadele võiks eelistada lühiajaliselt keedetud mahemune, kus säilivad ka kuumatundlikud Omega 3 rasvhapped.

Munad parandavad tuju
Munad on rikkad B12 vitamiini poolest ja aitavad seega kaasa nii hea tuju säilimisele kui parema stressitaluvuse tekkimisele. Samuti sisaldub munades teisi B-vitamiine (B6 ja folaat), mis on olulised ühendid emotsionaalse heaolu säilitamiseks.

Lisaks muule sisaldab munakollane letsitiini, mis aitab kolesteroolitaseme tasakaalustamise kõrval stabiliseerida ka tuju. Munades on rohkelt aminohappeid metioniini ja tsüsteiini, mis on teadupärast olulised depressiooni ja ärevustunnete leevendamiseks. Munaputru peetakse seetõttu sõna otses mõttes nn. lohutustoiduks, mis tekitab kehas turvalisuse ja kaitstuse tunde.

Muna paneb kasvama juuksed ja küüned
Juuksed ja küüned on tehtud valkudest, seega hoiab muna kvaliteetvalk neid terve ja tugevana. Lisaks sisaldab muna ka H-vitamiinina tuntud biotiini, mis on üks vähestest väävlilt sisaldavatest vitamiinidest. Väävel teatavasti on oluline nii kollageeni, elastaani kui juuste kasvuks vajaliku keratiini tootmiseks.

Juustekasvu kiirendamiseks soovitatakse teha juustemaski, mis koosneb 1 spl ekstra virgin oliivõlist ja 1 toorest munast. Kandke mask juustele ja pange pähe vannimüts ning katke see rätikuga. 30 minuti pärast loputage mask maha ja peske pea (eelistatavalt mahešampooniga). Pehmete, toidetud ja säravate juuste saamiseks võiks seda maski teha 2-3 korda kuus.

Munad kaitsevad vähi vastu
Alberta Ülikooli uurijate väitel on munal antioksüdantsed omadused, mis taandavad vähitekke riski ja hoiavad südame-veresoonkonna haiguste eest. Munakollased sisaldavad kahte aminohapet, trüptofaani ja türosiini, millel on vabu radikaale pärssivad omadused. Kahjuks vähendavad neid kasulikke omadusi nii keetmine kui praadimine.

Samas annab The Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology teada, et munade tarbimine vähendab rinnavähki haigestumise riski 24% võrra, kuna neis sisalduv koliin (B4 vitamiin) aitab tagada rakkude normaalse funktsioneerimise ja vältida rakumutatsioone.

Munad aitavad kaasa raseduse normaalsele kulgemisele
Mune peetakse rasedusaegseks tervisetoiduks, kuna munas olev koliin (B4-vitamiin)  aitab vähendada veel sündimata lapse riski haigestuda tulevikus mentaalsetesse ja kroonilistesse haigustesse. Koliini leidub peale munade ka lihas, pähklites, ubades ja teistes valgurikastes toitudes.

Koliin mängib olulist rolli loote aju arengus ja aitab ära hoida sünnidefekte. Kaks muna tagavad peaaegu poole rasedale ja rinnaga toitvale naisele sobivast päevasest koliinikogusest. Samas soovitatakse lapseootusajal igaks juhuks hoiduda tooreste ja poolkõvade munade söömisest.

Munad tugevdavad luid
Munad aitavad hoida luid ja hambaid tugevana, kuna nad sisaldavad fosforit, D-vitamiini ja kaltsiumit. On ammu teada fakt, et kaltsium hoiab luud tugevana, kuid kas teadsite, et just D-vitamiin on see, mis orkestreerib kaltsiumi imendumist soolestikus? D-vitamiin stimuleerib luude kasvu ja selle vitamiini puudus tekitab luude vananemisilminguid. Luude tugevdamiseks ja õige tiheduse saavutamiseks teeb kaltsiumiga koostööd ka munas leiduv fosfor.

Munad aitavad akne vastu
Munas sisalduv biotiin ja väävel  aitavad kiirendada kvaliteetse kollageeni teket ja aknest puretud nahal paraneda. Munavalget võib kasutada näomaski tegemiseks, kuna see imeb endasse ülemäärase  rasu, pinguldab nahka ja ahendab poore. Samas aitab munavalge pleegitada aknearme ja  iluvigu.

Kõige lihtsam on munavalge lihtsalt vahtu lüüa ja näole kanda. Maski võiks peale jätta 10-20 minutiks, seejärel tuleks see leige veega maha pesta. Nahk on rahulik, siidine ja toidetud.

NB! Munade valimisel eelistage võimalusel kindlasti vabalt peetavate kanade mune, kuna need erinevad puuri kätketud kanade munadest nii toitainelise profiili kui energeetika poolest. On juhtumeid, kus munaallergiaga kimpus olevatel inimestel ei väljendu allergia juhul, kui nad söövad mune kanadelt ” kes on näinud päikest ja tundnud isiklikult mõnda kukke”:)


Allikas: http://toitumistarkus.ee/munad-kas-ohtlik-kolesteroolipomm-voi-supertoit/

Veel lugemist munade kohta:
www.minulaps.ee/tervislik-elu/mida-utlevad-munapakendite-sildid-munade-tootmise-kohta



pood.minulaps.ee - soodsalt kodused asjad tuntud kaubamärkidelt
Biolatte, Cybex, Ecolab, Fehn, Haba, Helmi, Herlitz, Huggies, Lotte, Munchkin, Muumi, Neutral, Shea Mooti, Sonett, Weleda

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Halvasti käitumine ei tähenda, et laps on halb
Halvasti käitumine on lapse kasvamise protsessi lahutamatu osa. Vahest võib ette tulla nii löömist, lõhkumist, lükkamist kui ka uste paugutamist. See on kõik mööduv ja tuleneb lapse ebaküpsusest. Oluline on teadvustada, et halvasti käitumine ei tähenda seda, et laps on halb.
Munchkini nutikad ja innovaatilised lastetooted
USA firma Munchkin tegeleb nutikate ja innovaatiliste lastetoodete valmistamisega. Munchkini tootevalikus on hulganisti põnevaid mänguasju vanniajaks, innovaatilisi söötmisnõusid, joogipudeleid ja lõbusaid mänguasju. Munckini tooted on kvaliteetsed, uuenduslikud ja rõõmsad.
Juhtmeta beebimonitoride varjatud ohud
Tänapäeva maailmas areneb tehnoloogia meeletu kiirusega. Tehnoloogilised "vidinad" teevad elu mugavamaks, paindlikumaks ja lihtsamaks. Kõikide positiivsete aspektide juures on ka varjatud negatiivseid külgi, millest tasub olla teadlik. Näiteks on uuemad uuringud näidanud, et juhtmeta beebimonitorid lapse pea läheduses on sama kahjulikud kui mobiiltelefonid.
Turvatool peale liiklusõnnetust
Õnnetus ei hüüa tulles ning keegi meist ei ole valmis liiklusõnnetuseks. Kui see peaks aga juhtuma ning autos on turvatool, võiks teada, mida sellega edasi teha.
Ilma lõunauneta väikelapse õppimisvõime on madal
Lapse lõunauni on tähtis ja vajalik, sest uni tagab lapse terve närvisüsteemi ja õppimisvõime. Magamata laps on agressiivsem, vähem keskendunud ja vähem vastuvõtlikum uuele informatsioonile.