Tervislik elu
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.

Mida teha, kui laps on ülekaaluline?

neljapäev, 27. juuli 2017
Ülekaalulisel lapsel on märksa kergem kehakaalu langetada kui ülekaalulisel täiskasvanueas. Kurb on tõsiasi, et üle 60% lastest, kes on ülekaalus enne puberteeti, on tõenäoliselt ülekaalulised ka täiskasvanuna.

Ülekaaluliste ja rasvunud laste arvukuse tõus on kahtlemata väga murettekitav. Liigse kehakaalu probleem on väga mitmetahuline ning  on raske täpselt öelda, kui suurt osa sellest on põhjustanud vale toitumine. Tasakaalustamata toitumine, eeskätt liigne suhkru- ja rasvarohke toidu ning vähene köögiviljade, täisteratoodete, pähklite ja seemnete tarbimine võib põhjustada ülekaalulisust. Selle kõrval on aga ka vähesel füüsilisel aktiivsusel, geneetilistel, keskkondlikel ja kultuurilistel teguritel ning inimese isiklikel hoiakutel oma osa.

Liigne energiatarbimine võib peituda erinevate põhjuste taga
  • Liialdamine energiatihedate toitudega, näiteks maiustuste, pagaritoodete, energiarohkete poolfabrikaatide, magusate kohupiimakreemide ja hommikusöögihelvestega. Nendest saadav vitamiinide ja mineraalainete hulk on energiaga võrreldes ebaproportsionaalselt väike ning söömisest tekkiv täiskõhutunne võib olla üürikene.
  • Suurte toidukoguste söömise tõttu liiga suur toidust saadav energia võrreldes sööja energiavajadusega. Söömise ajal muude asjadega tegelemine, toidu ahmimine, aga ka väga suurtest toidunõudest söömine võib tingida selle, et korraga süüakse liiga palju.
  • Ka tooraine ja toiduvalmistamisvõtted võivad oluliselt mõjutada toidu energiasisaldust. Kui toidu valmistamisel ei jälgita, kui palju lisatakse näiteks rasvainet, koort, juustu, valmiskastmeid või magustamiseks näiteks suhkrut, siirupit, mett, siis võib ka valmiv toit olla liiga suure energiatihedusega.
  • Üksindusest, igavusest, väsimusest ja stressist söömine ning pidev näksimine.
  • Magusad joogid. Vedelal kujul võivad täiskasvanudki märkamatult suure koguse energiat tarbida, lastest rääkimata.
  • Teles, avalikes kohtades, aga tõenäoliselt kõige rohkem internetis ahvatlevad reklaamid. Harjumus veeta õhtuid nutiseadmetes mängides on kindlasti põhjustanud väga paljude laste kehakaalu tõusu. Ühelt poolt seetõttu, et lapsed liiguvad vähem, aga ka seepärast, et paljudes arvutimängudes on pildid isuäratavatest muffinitest ja kommidest ning teles filmide vahel näidatavad reklaamid suunavad lapsi magusa peale mõtlema.
  • Eeskujud. Öeldakse, et inimesed muutuvad end ümbritsevate inimeste sarnaseks. Väga tihti on ülekaalulistel lastel ülekaalulised vanemad, sportlikel täiskasvanutel sportlikud lapsed ja sõbrad. Väga tihedalt läbivate inimeste söömisharjumusteski on üsna palju sarnast.
Suur osa nendest põhjustest on lahendatavad harjumuste muutmisega, mis muidugi on raske ja ebameeldiv – juba seepärast, et väga paljusid harjumusi me endale ei teadvusta. Samas pole harjumuste muutmisel midagi ületamatut.
  • Märksa lihtsam on lapsel kehakaalu langetada, kui tema keskkond on kaalulangust toetav. Tuleb arvestada, et kõik toidukaubad, mis koju ostetakse või tuuakse, süüakse varem või hiljem ära. Kui lapsel on probleeme liigsöömisega, siis oleks targem teatuid toiduaineid mitte nii suurtes kogustes ja tihti koju osta.
  • Nii regulaarsed ja perekondlikud üheskoos söömised ning väiksema energiatihedusega toitude lapsele pakkumine aitavad toidust saadavat energiat kontrolli alla saada. Kui koguste määramisel hätta jääda, siis abiks on Tervise Arengu Instituudi NutriData toitumisprogramm, millega saab analüüsida nii lapse kui ka enda menüüd, aga muidugi võib pidada ka nõu minu või mõne muu toitumisnõustajaga.
  • Samuti on kehakaalu langetusel abiks väiksemate toidunõude kasutamine. Kui taldrikule pole võimalik korraga nii palju toitu mahutada ja juurde pannakse/võetakse vaid juhul, kui kõht tõepoolest täis ei saanud, võib energiatarbimine taas märgatavalt väheneda.
  • Maast madalast võiks lastele õpetada söögiajal söömisele keskendumist, et täiskõhutunne tekiks siis, kui kõht saab täis, mitte alles pärast liigset söömist.
  • Pigem anda lapsele suurem kogus „sooja toitu“ kui et laps jääb toidukorrast näljaseks. Pikemal perioodi jooksul „kogunenud“ nälg kompenseeritakse tavaliselt mitmekordselt magusa ja rasvasega – see on inimeste ellujäämisinstinkt.
  • Vähem aega nutiseadmetes ja rohkem liikudes. Tõenäoliselt tuleb ka lapsevanematel olla füüsiliselt aktiivsem. Arvestades liikumise positiivset mõju tervisele, on see igati väärt muutus.
  • Väheaktiivses lapses spordipisiku tekitamisel on kindlasti abi, kui veedetakse koos aega sportlike perekondadega, kellel on samaealisi lapsi.
  • Lapse söömisharjumuste muutmisel/kujundamisel on abiks, kui temaga suheldakse kui võrdsega ja tema arvamusega arvestatakse ning üheskoos jõutakse kompromissini. Kasulik oleks lapsele juba maast madalast seletada, et keegi meist ei saa elus kõike, mida soovida oskame, ja ei tee ainult seda, mida teha tahame.
  • Lapsevanema enda suhtumine peab olema positiivne ja toetav. Kehakaal on küll väga suures osas geenidega määratud. Selle asemel aga, et keskenduda negatiivsele või sellele, mida muuta pole võimalik, tuleks mõelda, kas on midagi, mis võiks aidata.
  • Juhul, kui vanem ise ei usu, et laps on võimeline kehakaalu langetama, ei saagi seda juhtuda. Tihti peale kipuvad inimesed alla andma siis, kui mõni tegevus muutub nende jaoks ebameeldivaks või raskeks. Õnneks või kahjuks on inimloomus selline, et allaandmine suudetakse enda jaoks vahel ka väga jabura põhjendusega ratsionaliseerida, nii et käega löömine tundub igati mõistlik.

Sageli on inimeste probleemid nii suured, kui suureks nad ise need enda jaoks mõtlevad. Paljud neist on lahendatavad suhtumise muutmise ja tegudele asumisega, vajadusel ka abi otsimisega. Loomulikult oleks lihtsam ja parem ka lapse puhul suurt ülekaalu ennetada, kuid tagantjärgi tarkusena see muidugi ei aita.


Allikas: www.tarkvanem.ee



pood.minulaps.ee - tuntud kaubamärgid, hea hind
Biolatte, BabyBjörn, Carriwell, Cybex, Ecosh, GloMinerals, Herlitz, Hoppekids, Laica, Lego, Maxi-Cosi, Makayla Design, Muumi, Solgar, Sonett, Stiga, Terranova, Weleda 
 

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Mida saab täiskasvanu teha lapse vaimse tervise heaks? Arvamusfestivali arutelu 11. augustil
august
11. augustil kell 14.00 saab Arvamusfestivali Tervise alal kaasa rääkida laste vaimse tervise teemal. Valdkonna eksperdid käsitlevad laste vaimset tervist kui tervikut ning jagavad soovitusi, kuidas täiskasvanud lapse vaimset arengut toetada saavad.
Sinu lapsed sooviksid kodus korvpalli mängida? See on lihtsamast lihtsam! Paigalda oma koju isiklik korvpalliväljak.
Korvpall on Eestis alati au sees olnud ning ka lapsed armastavad seda sportmängu väga. Vaadates vanematega televiisorist olulisi korvpallikohtumisi unistavad noored pereliikmed tulevikus kuulsaks ja osavaks korvpallimängijaks saamisest. Lapse unistusi on lihtne reaalsuseks muuta – raja oma koju täiesti isiklik korvpalliväljak, kus laps oma esimesi trikke saaks harjutada. 
Eesti Ajaloomuuseum tähistab taasiseseisvumispäeva koos Laste Vabariigiga, 20. augustil
august
Eesti Ajaloomuuseum koos laste ja noorte kultuuriaastaga kutsuvad peresid 20. augustil Maarjamäe lossiparki (Pirita tee 56, Tallinn), et tähistada Eesti iseseisvuse taastamist meeleoluka perepäevaga.
Arbuus igale nahatüübile
Arbuus pole vaid mahlane suveamps vaid hea abimees pea kõigi nahaprobleemide korral – päikesepõletusest kuni nahatooni ebatasasusteni. See 93% veesisalduse ja A-, B6- ja C-vitamiinidest küllastunud vili nii niisutab, hooldab kui ka kaitseb nahka.
TOM SAWYERI SEIKLUSED augustis Tartu Seikluspargis
august
Muusikaline koguperelavastus “Tom Sawyeri seiklused” toob vaatajateni loo suurest sõprusest ja kummalistest juhtumistest.