Tervislik elu
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 
Hapukapsas kui ravimtoit
Hapukapsast võib pidada üheks eestlaste rahvusroaks. Vastupidiselt ameeriklastele, ei ole meile vaja seletada, et hapukapsas on kasulik ja et seda süüakse ka ilma kuumtöötlemata. Aga kas olete ikka teadlik, millise imelise potentsiaaliga ravimtoiduga hapukapsa näol tegemist on?
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Nohu tõhus ravimine looduslike vahenditega
Enamiku külmetushaiguste juurde kuulub ka nohu - vesine nohu, paks nohu, lihtsalt kinnine nina - igaühel omamoodi. Praktika näitab, et mida kiiremini esimeste väiksemategi sümptomite ilmnemisel nohu ravimist alustada, seda kiiremini nohu taandub. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on head nõuanded nohu looduslikuks raviks.
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.

Väävlirikkad viljad aitavad võidelda nii väsimuse, kortsude kui vähkkasvajatega

teisipäev, 31. märts 2015
Plahvatusohtlikust renomeest hoolimata on väävel organismi jaoks ülioluline aine, olles kaltsiumi ja fosfori järel rohkuselt kolmas mineraal meie kehas. Väävli abil ehitatakse üles valke, kõhresid ja sidekudesid ning tagatakse detoksiprotsessid, mis eemaldavad kudedest toksiine.

Enam kui pool kehas olevas väävlist on peidus lihastes, nahas ja luudes. Väävel on oluline aine nii kvaliteetse kollageeni, elastaani kui küüntele-juustele olulise keratiini tootmisel, see tagab liigeste, naha ja veresoonte elastsuse.

Väävel on võtmeelemendiks ka aju tervise hoidmisel ja mitokondrite (raku energiajaamade) toitmisel. Samuti on sel mineraalil ülitähtis roll maksa toetajana. Väävli kaasabil moodustatakse kehas võimas antioksüdant glutatioon, mis aitab võidelda haigusi tekitavate vabade radikaalidega. Väävli defitsiit kehas võib seevastu panna aluse vanusega kaasnevate degeneratiivsete haiguste (nt. Alzheimeri, Parkinsoni ja  vähi) vallandumisele.

Vanuse kasvades ning toitainete imendumishäiretega seoses võib meie kudede väävlisisaldus ja sellega seoses ka elastsus siiski vähenema hakata ning see viib naha lõtvumise, jäikade lihaste ning valulike liigesteni. Just väävliühendite saamise eesmärgil kasutavad liigesehaiged kondroitiini ja glükosamiini toidulisandeid. Tekib küsimus, kust seda väärtuslikku mineraali naturaalsel kujul leida ja kuidas me seda oma keha jaoks parimal moel tööle saaksime panna.

Kahekümnest põhilisest toidus leiduvast aminohappest sisaldavad väävlit ainult kaks – metioniin ja tsüsteiin. Kahjuks ei ladestata toiduga saadavat liigset väävlikogust aga tagavaradena kehasse, vaid oksüdeeritakse sulfaadiks ja väljutatakse uriiniga. Seega peame olema varmad oma väävlivarusid igapäevase toiduga pidevalt täiendama.

Väävlirikkad aedviljad on kõik kapsalised (punane ja valge peakapsas, brokoli,  lillkapsas, kale (lehtkapsas), nuikapsas, rooskapsas, Hiina kapsas bok choy jt. Samuti sisaldavad ohtralt väävlit lauguliste perekonda kuuluvad erinevad sibulad, küüslauk, porrulauk, murulauk ja karulauk. Palju väävlit on ka redistes, seentes, sparglis, avokaados ning kvaliteetses aloe veras, mille järjekindel tarbimine on üheks võimaluseks end väävliga varustada. Puuviljades leidub rohkesti väävlit arbuusis, banaanides ja ananassis.

Iowa Ülikooli professor Terry Wahls, kes alistas oma kiirelt progresseerunud hulgiskleroosi (sclerosis multiplexi) põhiliselt just toitumist muutes, toonitab, et üheksast aedviljaportsjonist, mida meil kõigil oma optimaalse tervise huvides päeva jooksul süüa tuleks, peaksid väävlirikkad viljad moodustama vähemalt kolmandiku.

Ka valge pulbrina müüdav ja sünteetilisena näiv metüülsulfonüülmetaan (MSM) on  tegelikult orgaaniline väävlivorm, mida leidub paljudes taimedes. Tegu on võimsa antioksüdandiga, mille puudus kehas võib tekitada väsimust, depressiooni ja degeneratiivseid haigusi. MSM-il on tugev põletikuvastane toime, mis aitab tõhusalt südame-veresoonkonnahaiguste korral, millega kaasneb arterite lubjastumine. See väävliühend vähendab kroonilist valu, parandab kopsufunktsioone ning taastab keha jõudu ja vastupidavust.

Kuigi MSM-i leidub rohkelt ka piimas ja lihas, tuleb siiski arvestada faktiga, et kuumutamisel kaob see kiirelt. Seega võib hea väävliallikana soovitada küll tooreid orgaanilisi mune ja pastöriseerimata toorpiima, kuid mitte kuumtöötlemise läbinud liha. Põhiliselt küpsetatud toitu eelistatavate inimeste toidusedelis jääb tervendavat väävlit seega arvatavasti vajaka – veel üks põhjus panustada värsketele salatitele ja toortoidule.

NB! Kuna väävlirikkad viljad võivad tundlikel inimestel tekitada gaase ja valulikke puhitisi, siis ei soovitata neid ärritunud soole sündroomi puhul suures koguses manustada.

Allikas: Liis Orav, tervise- ja toitumisnõustaja, www.toitumistarkus.ee



pood.minulaps.ee - soodsalt kodused asjad tuntud kaubamärkidelt
ABC Design, Angry Birds, Biolatte, Bradley Textile, Carriwell, Crescent, Cybex, Ecolab, Difrax, Fehn, GloMinerals, Haba, Helmi, Herlitz, Huggies, Lotte, Munchkin, Muumi, Neutral, Salasõna, Shea Mooti, Sonett, Weleda

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Lapse peavigastused - millal ja miks peab arsti kutsuma?
Paljud täiskasvanud arvavad, et kui laps millegagi vastu pead saab, on väga ohtlik tal magada lasta. Kui peavigastus ei ole tõsine, võib enamasti lapsel siiski magada lasta, eriti kui ta teeb endiselt regulaarseid uinakuid ning on harjunud keskpäeval magama või kui on õhtul aeg magama minna.
Kui laps kukub ja vaatab enne nutmahakkamist otsa
Ta nutab, sest teie olete seal ja ka sellepärast, et ta kuuletub teie näoilmele, milles peegeldub mure. Kindlust sisendav pilk ja naeratus julgustavad teda tõusma, kui häda pole kuigi suur.
Kui lapsel on tuulerõuged
Tuulerõuged on üks sagedasemaid lapseea nakkusi. Haiguse tekitaja kuulub herpesviiruse perekonda ning on äärmiselt nakkav. Haigus levib piisknakkuse teel, ka on ohtlik kokkupuude villide eritisega. Kui peres on üks haige, haigestuvad väga tõenäoliselt ka teised pereliikmed, kes pole tuulerõugeid juba läbi põdenud.
Kassi- ja koerahammustus vajab kiiret puhastamist
Kassilt saadud vigastused on kas kriimustused või torkehaavad ning need võivad olla üsna sügavad. Häda ei tekita haava sügavus, vaid see, et kassi süljest satuvad haava mikroobid. Looma mikroobid tekitavad infektsiooni, mille tüsistusena võib tekkida veremürgistus. Põletik võib tekkida juba 20-30 minutit pärast hammustust. Haav läheb mädaseks ja hakkab punetama.
Kuidas saada lapsega hommikul uksest välja kiirelt ja stressivabalt?
Kui teil on raskusi sellega, et laps õigel ajal hommikul kodunt välja saaks, mõelge oma hommikustest rutiinsetest tegevustest teistmoodi. Mis siis, kui teie peamine töö oleks emotsionaalse sideme loomine?