Tervislik elu
Paar sõna imikute ja laste soolestiku mikrofloorast
Elu on sünnist alates tulvil katsumusi. Peale pika imetamisperioodi ja tervislike eluviiside vajavad lapsed harmoonilist ja armastavat keskkonda, sest stress nõrgestab nende immuunsüsteemi. Laste immuunsüsteem võib vajada toetust nii kaua, kuni see on väljaarenenud. 
Imelik ja imeline nuikapsas, mida armastavad ka lapsed
Nuikapsas on suurepärane komponent erinevates toorsalatites, lisand erinevates paja- ja ahjuroogades ning sobib küpsetamiseks ja grillimiseks. Tegemist on ühe maitsvaima kapsasordiga ning suve mõnusaim toiduavastus. Mõnusalt krõmpsuvat ja magusat nuikapsast lapsed lausa armastavad.
Karulauk – vitamiinirikas kevadekuulutaja
Karulauguhooaeg on alanud ning see on söödavatest umbrohtudest üks esimesi kevadekuulutajaid. 
Bacillus subtilis – võimas salarelv haiguste vastu
Probiootikumid on WHO poolt defineeritud kui elus mikroorganismid, mis piisavas koguses manustatuna omistavad peremeesorganismi tervisele positiivset efekti. Kuni tänaseni on probiootikumidena käsitletud peamiselt piimhappebaktereid, kuid aina rohkem on hakanud tuntust koguma ka teised bakterid, sh Bacillus´ed.
Sipelgapuu koor - hoiab sind viirustest
Järjest enam kogub populaarsust sipelgapuu koore toidulisand (nii tinktuuri kui kapslitena). Lihtsalt öelduna on sipelgapuu koor valuvaigistav ja põletikuvastane vahend, millel on toniseerivad ning antioksüdantsed omadused. 
Peatäide ennetamine ja ravi
Suuremates lastekollektiivides (lasteaed, kool) võivad aeg-ajalt tekkida täide puhangud. See on üks äärmiselt ebameeldiv ja tüütu probleem, kuid on olemas kindlad võtted neist efektiivselt vabanemiseks.
Milline on kõige tervislikum suhkur?
Suhkrut on peaaegu igas toidus - soolastes toitudes, magusates toitudes, jookides ja kookides. Seetõttu tasub mõelda, millist suhkrut tarbime ja kui tervislik see meile on. Levinud on teadmine, et valge suhkur pole tervisele kasulik ning selle asemel võiks tarvitada pigem pruuni suhkrut.
Kuidas pääseda puukide eest?
Puugihooaeg on alanud. Igal aastal hoiatatakse puugiga kokkupuute eest, kuna nendega võivad kaasnevad puukentsefaliit või puukborrelioos. Lapsevanemad on sel teemal eriti tundlikud, sest lapsed viibivad kevad-suvisel ajal väga palju looduses ja puugiga kokkupuute tõenäosus on üsna suur.
Ettevaatust - Hispaania maasikas!
Pea iga suuremas kaubanduskeskuses müüakse imeilusaid ja suuri maasikaid. Nende lummav lõhn meelitab paljusid, eriti lapsi. Paraku on Hispaania maasikas täis pestitsiide ning tervislikust maasikast on asi kaugel.
Õunaäädikas tugevdab tervist
Õunaäädikas sobib ühekorraga nii organismi puhastamiseks kui tugevdamiseks, raviks ja isegi toiduks. Iseäranis hästi saab sellega maitsestada kevadisi rohelisi salateid nii õlikastme koostisosana kui iseseisva põneva maitseäädikana.
Köharavi - tõhusad looduslikud mähised ja salvid
Peamiseks köha põhjustajaks meie külmas ja niiskes kliimas on infektsioon hingamisteedes ning paraku kimbutab see väga sageli väikelapsi. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on väga tõhusad ja lihtsad nipid ka kõige tüütuma köha taltsutamiseks.
Miks on tatar niivõrd kasulik toiduaine?
Tatratangu peetakse „tangude kuningannaks”. Toitude valmistamisel kasutatakse tatratangu laialdaselt riisi asendajana (Indias kutsutakse seda isegi mustaks riisiks).  
Soojendav tervisenaps viiruste kõrgajal
Esimeste haigusnähtude peletamiseks tasub aeg maha võtta ning kosutada end lõõgastava joogiga. Tervist toov jook soojendab ja ergutab hästi immuunsüsteemi.
Astelpaju kui väärtuslik ravimtaim ja toidulisand
Astelpaju hooaeg on käes ning turult saab osta kodumaiseid marju. Astelpaju on väärtuslik ravimtaim ning toidulisand. Astelpaju viljades on suurel hulgal erinevaid vitamiine ja mikrotoitaineid, mida keha igapäevaselt vajab.
Säilita nutikalt aia- ja metsasaadusi
Eesti kliimas on värskete kodumaiste aia- ja metsasaaduste aeg nii lühike, et suvel laetud vitamiinivarudest ei piisa organismil talve üleelamiseks. Seetõttu tuleb just suvisel perioodil mõelda, milliseid marju, aed- ja puuvilju ning seeni saab säilitada talvise vitamiinvaeguse vältimiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks. 
Ole teadlik nätsu koostisest ja selle mõjust lapsele
Telereklaamidest ja ajakirjadest on meile kõigile meelde jäänud, et nätsu tuleks närida peale igat söögikorda. Arvestades missuguse populaarsuse närimiskumm on saavutanud ja et ka lapsed seda suures koguses tarbivad, peaksime vast huvi tundma, millest nätsud üldse tehtud on?
Sibul ja küüslauk rahvameditsiinis
Sibul ja küüslauk on kõigile tuntud kui rahvameditsiini põhiline raudvara. Sibula ja küüslauguga saab ennetada ja ravida külmetushaigusi, tõsta keha üldist toonust ning on abiks kümnete erinevate vaevuste korral.
Huuletubakas hävitab noorte tervist
Tubakast rääkides on seni rohkem tähelepanu pööratud suitsetatavatele tubakatoodetele, mille klassikaliseks näiteks on sigaret, vähem on aga räägitud suitsuvabadest tubakatoodetest. Nende tarvitajateks on Eestis just teismelised ja noored. 
Suhkrust ja selle mõjust tervisele
Oleks hea, kui iga inimene mõistaks, kuidas tekib suhkru tarbimise nõiaring ehk pidev magusaisu ja suhkrusõltuvus. Terje Tähe ülipopulaarses raamatus "Pereema raviraamat" on suhkru mõju kohta väga asjakohane kirjutis.
Avasta D-vitamiini kasulikkus
Ilmselt oleme kõik kuulnud, et D-vitamiin on väga vajalik. Seda soovitatakse lastele anda juba sünnist alates. Miks siis ikkagi on D-vitamiin niivõrd oluline? 

Miks peaks sööma külmutatud köögivilju?

teisipäev, 13. mai 2014
Külmutatud köögiviljad on vitamiinide ja mineraalainete rikkad. Need ained säilivad külmutatud köögiviljades spetsiaalse külmutamistehnika tõttu. Värsketest köögiviljades aga hakkab vitamiinide hulk vähenema kohe pärast saagi korjamist. Näiteks Suurbritannia külmutatud toiduainete ühingu andmetel sisaldavad külmutatud brokoli, rohelised oad, spinat, herned ja vaarikad rohkem C-vitamiini kui kolm päeva seisnud värskel kujul samad toiduained.

Eriti hea on kasutada külmutatud köögivilju sügistalvisel ja varakevadisel ajal. Siis on meie poelettidel värske toodangu valik kesisem. Külmutatud köögiviljad on saadaval aastaringselt. Tihti arvatakse, et külmutatud köögiviljades on kasutatud lisasäilitusaineid. Tegelikult see nii ei ole. Need ei sisalda säilitusaineid ega kunstlikke värvaineid. Seetõttu on need oma koha söögilaual auga ära teeninud.

Külmutatud köögiviljadest saab valmistada mitmekesise kõhutäie nii suurele perele kui ka üksinda elavale inimesele. Pereemad saavad mugavalt ja kiirelt tervele perele söögikorra valmistada ühest pakist, ilma et tuleks osta kokku erinevaid komponente. Külmutatud köögiviljad sobivad nii suppidesse, praadidesse kui ka vokitoitudesse ja hautistesse. Samuti saab kerge vaevaga valmistada vitamiinidest pakatava smuuti või lisada neid pirukatesse.

Mis on kiirkülmutusprotsess?
Kiirkülmutamise meetod leiutati 1924. aastal. Selle võttis kasutusele Clarence Birdseye, kes oli esimese külmutatud toiduaineid tootva ettevõtte Birdseye Seafoods Inc asutaja. Ettevõttes tegeleti algselt kalafilee külmutamisega.

Kiirkülmutusprotsessi käigus ei kahjustu külmumisprotsessil toidu kvaliteet ning seetõttu saab tänapäeval turvaliselt kiirkülmutada liha, linnuliha ning marju, puu- ja köögivilju. Külmutusmeetodi tõttu ei ole vaja lisada säilitusaineid, kuna kahjulikud mikroorganismid muutuvad madalal temperatuuril passiivseks.

Kuidas külmutatud köögivilju õigesti säilitada?
Sobiv säilitustemperatuur on vähemalt -9,5 kraadi. Nii madalal temperatuuril ei hakka toit riknema. Toidu pikaajaliseks säilitamiseks peaks temperatuur aga olema vähemalt -18 kraadi. Külmutatud toiduained tuleb pakendada õhukindlalt, nii saab ära hoida toiduainete veetustumist ja takistada lõhnaainete lendumist. Seetõttu tuleb alati veenduda, et sügavkülma tagasi pandud pakend oleks hoolikalt suletud. Poolik pakend tuleb tagasi külma panna võimalikult kiiresti, vältides toidu üles sulamist. Ülessulatatud toiduaineid uuesti külmutada ei tohi, sest nii väheneb oluliselt nende kvaliteet .

Mida külmutatud köögiviljadest valmistada?
Külmutatud köögiviljadest saab valmistada maitsvaid suppe, praade, vokiroogi ja hautisi. Poodidest võib leida erinevaid külmutatud valmistoite nagu näiteks köögivilja-, supi- ja vokisegud, ühepajatoidud, pajaroad. Neist saab kiiresti ja lihtsalt valmistada maitsva lõuna- või õhtusöögi. Köögiviljad sobivad hästi näiteks liha- ja kala kõrvale.

Köögiviljadest saab toitu valmistada mitmel viisil. Kõige rohkem vitamiine säilib, kui toitu valmistada aurutades. Kiiresti valmib roog köögivilju pannil praadides Sealjuures võib külmutatud köögiviljad kohe pannile panna, ilma neid enne ülessulatamata või keetmata. Ahjus saab köögiviljadest valmistada maitsva vormiroa.

Kosutavaks vahepalaks saab kergesti köögiviljadest smuutisid teha. Selleks tuleb köögiviljad blenderisse asetada ja mikserdada kuni moodustub ühtlane segu. Külmutatud köögiviljad sobivad hästi ka näiteks püreesuppidesse.


Allikas: www.tunnetoitu.ee/kulmutatud-koogiviljad/

Kommenteeri artiklit

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud

Sinu lapse turvaline jalgratas
Jalgrattaga sõitmine on lõbus ja sportlik tegevus. Selleks, et rattasõit ka turvaline oleks, peab jalgratas olema sõitjale sobiva suurusega ja töökorras. Kontrolli, kas Sinu lapse jalgrattal on kõik vajalik olemas ja pidurid töökorras.
Mida rääkida lapsele elektriohutusest?
Elektriõnnetusi juhtub muude õnnetustega võrreldes vähem ja uuringud näitavad, et lastevanemad ka tähtsustavad elektriohtusid üsna vähe. Teisalt – kui elektriõnnetused aga toimuvad, võivad neil olla vägagi traagilised tagajärjed. Elektriga kaasneb nähtamatu oht, mida peab teadma ning suurema teadlikkuse korral on pea kõik elektriõnnetused välditavad. 
Laps ja nägemine
Nii laste kui täiskasvanute silmad vajavad tähelepanu, kuid laste puhul tuleks olla eriti hoolikas. Nende silmad kasvavad ja nägemine areneb välja alles 6.–8. eluaastaks. Regulaarne silmakontroll on profülaktikaks ja varakult avastatud normaalsest nägemisest kõrvalekallet saab suurema tõenäosusega ravida enne kooli minekut.
Kuidas luua turvaline kiindumussuhe lapsega?
Kõik vanemad on oma lastesse kiindunud, ühed rohkem, teised ehk veidi vähem. Vanemate kasvatusstiilid on aga erinevad ja ka laste suhted vanematega kujunevad erinevaks. Raamatu autorid William ja Martha Sears annavad ülevaate sellest, kuidas luua turvaline kiindumussuhe oma beebiga.
 
Mida saan teha, et ära hoida oma lapse sõltuvusse sattumist?
Tea, et sõltuvuste ärahoidmine on võimalik ja tehtav. Teadusuuringud näitavad, et mida varem alkoholi, tubakat ja narkootikume proovida, seda suurem on risk neist sõltuvusse jääda. Sellepärast on vanematel eriti oluline aidata lastel teha otsuseid nende esimesed proovimised ja võimalikud purjutamised oluliselt edasi lükata – vähemalt 18-19 eluaastani.